سئو داخلی چیست؟ + 12 تکنیک برای بهینه‌سازی آن

توسط | آذر 22, 1401 | آموزش سئو | 0 نظر

16 دقیقه

موتورهای جستجو مانند گوگل به کلمات کلیدی و دیگر نشانه‌های سئو داخلی یا On Page نگاه می‌کنند تا بررسی کنند که آیا یک صفحه باهدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر و اگر موتور جستجو تشخیص دهد که صفحه برای کاربر مفید است، آن را در نتایج جستجو بالاتر نمایش می‌دهد.

هر تغییری در الگوریتم گوگل یا محتوای رقیب می‌تواند شما را از رتبه اول حذف کند، به این معنی که باید با تغییرات همراه باشید.

سئو داخلی یا On Page فرایندی است که در آن محتوا، تگ‌ها و لینک‌های داخلی صفحه به‌منظور بهبود دیده‌شدن در جستجو انجام می‌شود. در این مقاله ۱۲ عامل برای به حداکثر رساندن آن آورده شده است.

قبل از اینکه به سئو داخلی بپردازیم، مهم است که یک نمای کلی از نحوه کار گوگل و سایر موتورهای جستجو داشته باشیم.

مبانی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو خزنده‌ها یا عنکبوت‌ها را برای کاوش در اینترنت می‌فرستند. آنها لینک‌هایی را از یک سایت به سایت دیگر دنبال می‌کنند و نقشه‌ای از محتوا به نام “ایندکس جستجو” می‌سازند.

در فرایند کاوش در سایت‌ها، این خزنده‌ها همچنین محتوای آنها را ارزیابی می‌کنند و تعیین می‌کنند که چه نوع اطلاعاتی در آن وجود دارد.

سپس این داده‌ها توسط الگوریتم موتور جستجو برای تعیین میزان پاسخگویی محتوای آن سایت خاص به پرسش‌های کاربران استفاده می‌شود.

هرچه بهتر به پرس‌وجوها پاسخ دهید، در SERP رتبه بالاتری خواهید داشت.

در تلاش بی‌پایان گوگل برای ارائه نتایج بهتر به کاربران، الگوریتم‌های آن اغلب به‌روز می‌شوند. این امر به‌ناچار منجر به تغییراتی در رتبه‌بندی می‌گردد که در نتیجه به کسی نیاز هست که وب‌سایت را برای بهبود یا اطمینان از رتبه‌بندی بهینه کند.

سئو داخلی چیست و چرا مهم است؟

سئو داخلی که گاهی به آن سئوی درون سایت نیز می‌گویند، فرایندی است که در آن محتوا، تگ‌ها و لینک‌های داخلی صفحه به‌منظور بهبود دیده‌شدن در جستجوها و افزایش ترافیک بهینه‌سازی می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، سئو داخلی وسیله‌ای برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر وب‌سایت شما است.

و این، البته، با مجموعه‌ای از مزایا همراه است.

اولین مورد در میزان ترافیک است.

پنج نتیجه ارگانیک اول در یک صفحه جستجو ۶۷٫۶۰ درصد از کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. پنج نتیجه بعدی تنها ۳٫۷۳ درصد را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید ترافیک داشته باشید، باید رتبه‌های نزدیک به بالا داشته باشید.

ثانیاً سایت‌های با رتبه بالا، نرخ کلیک (CTR) بسیار بهتری دارند. اولین نتیجه جستجوی موبایل گوگل دارای میانگین CTR ارگانیک ۲۶٫۹ درصد است.

سئو داخلی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

سئو داخلی در مقابل سئوی خارجی

ما در مورد سئو داخلی صحبت کردیم، اما چیزی به نام سئوی خارجی نیز وجود دارد. تفاوت، همان‌طور که احتمالاً از روی نام‌ها می‌توانید متوجه شوید، این است که در کجا اتفاق می‌افتد.

  • سئو داخلی هر کاری است که می‌توانید به‌صورت داخلی برای افزایش رتبه خود انجام دهید. از جمله بهینه‌سازی کلمات کلیدی، توضیحات متا، تگ‌های عنوان، متن جایگزین و ساختار وب‌سایت.
  • سئوی خارجی همه چیزهایی است که در خارج اتفاق می‌افتد و بر رتبه سایت شما تأثیر می‌گذارد. این شامل بک‌لینک، E-A-T، سئوی محلی، رسانه‌های اجتماعی و پرداخت به‌ازای کلیک می‌شود.

بدیهی است که شما کنترل بسیار بیشتری بر سئو داخلی خود دارید؛ اما مهم است که سئوی خارجی را نیز در نظر داشته باشید. شما برای رسیدن به جایگاهی که می‌خواهید، به هر دو آن‌ها نیاز دارید.

۱۲ عامل ضروری سئو داخلی

سئو داخلی را می‌توان به‌طورکلی به سه دسته تقسیم کرد: محتوا، HTML و معماری وب‌سایت. هرکدام از این‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم:

محتوا

سئو بدون محتوا مانند یک ماشین اسپرت جدید و زیبا بدون موتور است. ممکن است زیبا به نظر برسد؛ اما به جایی نمی‌رسد.

در اینجا فاکتورهای محتوایی که باید برای به حداکثر رساندن سئوی سایت خود در نظر بگیرید ارائه شده است:

1.E-A-T

یکی از روش‌هایی که گوگل به سایت شما وزن می‌دهد بر اساس E-A-T یا تخصص، اعتبار و قابل‌اعتماد بودن است.

درحالی‌که گوگل فقط چند عنصر E-A-T (رتبه صفحه و لینک‌ها) را تأیید کرده است، به‌طورکلی در زمینه سئو پذیرفته شده است که سیگنال‌های داخلی نقش مهمی در ارزیابی آن دارند.

2. کلمات کلیدی

صفحاتی که دارای کلمات کلیدی مورداستفاده در جستجوها هستند، چه در متن، عنوان یا هر دو، به‌احتمال زیاد رتبه بالاتری کسب می‌کنند.

اگرچه گوگل به کلمات کلیدی در صفحه شما نگاه می‌کند، تکرار کلمات کلیدی سئوی داخلی نیست. انجام بیش از حد این کار در واقع به رتبه‌بندی شما آسیب می‌زند.

گاهی اوقات تشخیص کلمه کلیدی آسان است. اگر وب‌سایت فروشگاه مبلمان را بهینه می‌کنید، احتمالاً کلمات کلیدی مانند “مبل”، “ست اتاق ناهارخوری”و “میز عسلی” را استفاده می‌کنید.

اگر این یک فروشگاه تخصصی مبلمان است، باید مطمئن شوید که کلمات کلیدی بلند مانند “بوفه‌های هنری مدرن” را نیز درج کرده باشید.

به طور خلاصه، شما باید بدانید که مشتریان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند و محتوایی ایجاد کنید که شامل آن عبارات باشد. انجام تحقیق همیشه ایده خوبی است، بنابراین هیچ فرصتی را از دست ندهید.

3. سئو نویسی

ایجاد محتوایی که هم موتورهای جستجو را در اولویت قرار دهد و هم بازدیدکنندگان انسانی را به سایت شما برساند چیزی شبیه به یک هنر است.

برخی از نکات کلیدی عبارت‌اند از:

  • بر خوانایی تأکید کنید: محتوای شما باید به‌راحتی قابل‌مطالعه باشد تا کاربران بتوانند به‌سرعت اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند.
  • از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید: این تکنیک که به‌عنوان پرکردن کلمات کلیدی نیز شناخته می‌شود، در گذشته توسط متخصصان سئو مورداستفاده قرار می‌گرفت، گوگل نسبت به سایت‌هایی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، دید منفی دارد. اگر در حال انجام این کار هستید، صفحه شما ممکن است در SERP کاهش یابد یا حتی به‌طورکلی حذف شود.
  • جملات و پاراگراف‌ها را مختصر نگه دارید: می‌دانید که خواندن متون طولانی چقدر سخت است. با کوتاه نگه‌داشتن جملات و پاراگراف‌های خود از دورکردن کاربران جلوگیری کنید.
  • از عنوان‌های فرعی H1 و H2 و … استفاده کنید: سرفصل‌های فرعی به دلیل اندازه خود برجسته هستند و توجه افرادی را که صفحه شما را بازدید می‌کنند به خود جلب می‌کنند. از مقدار کافی در محتوای خود استفاده کنید تا خوانندگان را به پایین صفحه هدایت کنید.

4. جلوه‌های بصری

استفاده از تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیک‌ها بیشتر از جذاب کردن صفحه شما، از نظر بصری نیز برای بازدیدکنندگان تأثیر دارد. همچنین به شما فرصت‌هایی می‌دهد تا سئوی خود را تقویت کنید.

بیش از ۳۶ درصد از مشتریان هنگام خرید آنلاین از جستجوی بصری استفاده می‌کنند، به این معنی که اگر از تصاویر استفاده نمی‌کنید، ترافیک را از دست می‌دهید.

برای جلوگیری از بارگذاری کند، از اندازه فایل‌های تصویری خودآگاه باشید. تصاویر خود را قابل اشتراک‌گذاری کنید تا فرصت‌های بک‌لینک را شناسایی کنید که می‌تواند به تقویت E-A-T شما کمک کند.

HTML

HyperText Markup Language یا HTML کدی است که برای ساختار صفحات وب و محتوای آنها استفاده می‌شود.

آنها به مرورگر کاربر می‌گویند که چه چیزی را نشان دهد و کجا نشان دهد و به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحه شما در چه موردی است و آنها باید شما را در کجا رتبه‌بندی کنند.

در اینجا فاکتورهای سئو HTML  داخلی هستند که باید در نظر بگیرید:

5. تگ‌های عنوان (Title Tags)

این یکی از آن حوزه‌هایی است که تمرکز بر جزئیات مهم است.

به‌خودی‌خود، این قطعه کد که به شما امکان می‌دهد به یک صفحه وب عنوان بدهید، احتمالاً باعث بالارفتن رتبه‌بندی SERP نمی‌شود؛ اما در زمینه سایر عناصر داخلی، می‌تواند به شما در نشان‌دادن زمینه کاری و ارتباطات سایتتان کمک کند.

علی‌رغم عدم استفاده نسبی آنها در سئو، آنها دو مزیت کلیدی را ارائه می‌دهند: آنها می‌توانند به گوگل کمک کنند تا بفهمد صفحه وب شما چیست و مهم‌تر از آن، تأثیر زیادی بر CTRهای شما دارند.

6. توضیحات متا

توضیحات متا یک عامل رتبه‌بندی نیستند؛ اما می‌توانند کلیک‌ها و ترافیک بیشتری را به همراه داشته باشند. این به این دلیل است که گوگل اغلب از آنها برای قطعه توصیفی در نتایج جستجو استفاده می‌کند. در اینجا چند نکته برای نوشتن آنها وجود دارد:

  • آنها را کوتاه نگه دارید. کمتر از ۱۶۰ کاراکتر بهتر است.
  • تگ عنوان را گسترش دهید. USPهایی را که نمی‌توانستید در آنجا جا دهید را شامل کنید. (Include USPs that you couldn’t fit there.)
  • هدف جستجو را مطابقت دهید. آنچه را که جستجوگران می‌خواهند دوچندان کنید.
  • از صدای فعال (active voice) استفاده کنید. مستقیماً جستجوگر را مورد خطاب قرار دهید.
  • کلمه کلیدی خود را وارد کنید. گوگل اغلب این را در نتایج پررنگ می‌کند.

7. بهینه‌سازی تصویر

قبلاً به طور خلاصه به اهمیت جلوه‌های بصری در صفحه اشاره کردیم؛ اما اکنون زمان آن است که جنبه‌های فنی آنها را دقیق‌تر بررسی کنیم.

در اینجا چند نکته برای کمک به بهینه‌سازی شما وجود دارد:

  • تگ‌های جایگزین سئو را در نظر بگیرید. (alt tags)
  • فرمت و اندازه فایل مناسب را برای بارگذاری سریع انتخاب کنید.
  • به‌جای استفاده از چیزی مانند ۳۴۲۱- IMG، نام فایل‌ها را سفارشی کنید.
  • مطمئن شوید که تصاویر شما برای موبایل مناسب هستند.

8. برچسب‌گذاری جغرافیایی (برای جستجوی محلی)

درست است که ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم، اما بیشتر تجارت هنوز در سطح محلی انجام می‌شود. با بهینه‌سازی سئوی محلی داخلی خود با مردم نزدیک خود ارتباط برقرار کنید.

سه تاکتیک اصلی سئو وجود دارد که باید هنگام تمرکز بر ترافیک محلی در نظر بگیرید:

  • بهینه‌سازی فهرست‌ها و citationهای محلی از جمله نام، آدرس و شماره‌تلفن (NAP)، URL وب‌سایت و توضیحات کسب‌وکار، استفاده از برنامه‌های third-party و دریافت نظرات.
  • بهینه‌سازی محتوای محلی خود، از جمله تطبیق با جستجوهای «نزدیک به من»، ارائه محتوای مبتنی بر مکان، یا خرید یک وب‌سایت یا وبلاگ محلی.
  • و بهینه‌سازی و ایجاد لینک با سایر مشاغل و سازمان‌های محلی.

مطمئن شوید که نام مکان موردنظر خود را در کلمات کلیدی خود قرار دهید و آنها را در هرکجا که مناسب هستند در محتوای خود قرار دهید.

بهینه سازی سئو داخلی

معماری وب‌سایت

داشتن یک وب‌سایت با ساختار مناسب به دو دلیل مهم است: اول اینکه وب‌سایتی که به شیوه‌ای منطقی طراحی شده باشد به طور مؤثرتری توسط موتورهای جستجو ایندکس می‌شود و دوم اینکه تجربه کاربری غنی‌تری ایجاد می‌کند.

در اینجا عواملی وجود دارد که باید هنگام بهینه‌سازی معماری سایت خود در نظر بگیرید:

9. سرعت سایت

یک سایت با بارگذاری آهسته بیشتر از اینکه بازدیدکنندگان را ناامید و دور کند، در واقع به رتبه جستجوی شما نیز آسیب می‌رساند.

ژورنال “موتور جستجو” به بررسی تأثیر زمان بارگذاری صفحه بر سئو پرداخته و تأیید می‌کند که سرعت صفحه یک عامل رتبه‌بندی در نتایج جستجو است.

بااین‌حال، حداقل سرعتی که سایت شما باید داشته باشد دائماً در حال تغییر است.

اگر سایت شما در حال حاضر سرعت مناسب را ندارد، چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، از جمله:

  • فعال‌کردن فشرده‌سازی
  • کاهش ریدایرکت‌ها
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • استفاده از حافظه پنهان مرورگر

10. طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

در سال ۲۰۱۶، حجم جستجوی موبایل برای اولین‌بار از دسکتاپ پیشی گرفت و در سال‌های بعد، این تعداد افزایش‌یافته است.

در حال حاضر موبایل بیش از ۵۶ درصد از کل مصرف اینترنت را به خود اختصاص داده است و تبلت‌ها ۲٫۴ درصد دیگر را به خود اختصاص داده‌اند.

ازآنجاکه کاربران بیشتری در دستگاه‌های تلفن همراه هستند، گوگل مسیر منطقی را دنبال کرده و شروع به اولویت‌بندی سایت‌هایی با طراحی واکنش‌گرا در رتبه‌بندی جستجوی موبایل کرد.

درست است که این به‌روزرسانی سازگار با موبایل فقط بر نتایج جستجوی انجام‌شده در دستگاه‌های تلفن همراه تأثیر می‌گذارد و هنوز می‌توان بدون طراحی واکنش‌گرا در نتایج رتبه‌بندی قرار گرفت؛ اما گوگل قویاً به سایت‌ها توصیه می‌کند نسخه موبایلی داشته باشند.

11. ساختار URL

زمانی بود که URLها نقش زیادی در سئو داشتند. حرفه‌ای‌ها تلاش می‌کردند که کلمات کلیدی آنها در آدرس‌های وب گنجانده شود تا به آنها در کسب رتبه بالاتر کمک کند.

اما گوگل الگوریتم را تغییر داد و آنچه زمانی برای رتبه‌بندی بسیار مهم بود، اکنون نقش بسیار کمتری ایفا می‌کند.

این بدان معنا نیست که مهم نیست. موتورهای جستجو هنوز آدرس‌های اینترنتی شما را در امتیاز کلی شما لحاظ می‌کنند؛ اما آنها همان اهمیتی که قبلاً داشتند را ندارند.

بااین‌حال، شواهدی وجود دارد که آنها در رتبه‌بندی اولیه سایت نقش دارند. این بدان معنی است که اگرچه آنها نباید اولویت اصلی سئو شما باشند، اما نباید آنها را نادیده بگیرید.

12. لینک‌ها

یکی از بهترین راه‌هایی که وب‌سایت شما می‌تواند تخصص، اعتبار و قابل‌اعتماد بودن را ایجاد کند، پیوندهایی از سایر وب‌سایت‌های معتبر است.

لینک‌ها به همین صورت کار می‌کنند.

سه نوع لینک اصلی وجود دارد که باید در مورد سئو بدانید:

لینک‌های داخلی – یا پیوندهایی که به صفحه دیگری در وب‌سایت شما هدایت می‌شوند.

لینک‌های خروجی – که به‌عنوان لینک‌های خارجی نیز شناخته می‌شوند. این‌ها لینک‌هایی هستند که به یک سایت در دامنه متفاوتی اشاره می‌کنند، مانند این که به صفحه سئو گوگل اشاره کنید.

لینک‌های ورودی – که گاهی اوقات بک‌لینک نامیده می‌شوند، اینها لینک‌هایی از وب‌سایت‌های دیگر هستند که به صفحه شما اشاره می‌کنند.

از بین این سه، لینک‌های ورودی به‌مراتب مهم‌ترین هستند. آنها بزرگ‌ترین مزیت سئو را ارائه می‌دهند، اما به‌دست‌آوردن آنها نیز سخت‌ترین است.

روش‌های مختلفی وجود دارد که متخصصان سئو برای تولید لینک‌های ورودی باکیفیت از آن استفاده می‌کنند، از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ایجاد اینفوگرافیک‌های قابل اشتراک‌گذاری و حتی درخواست بک‌لینک.

اما مراقب باشید: همه لینک‌های ورودی مفید نیستند. برخی، به‌ویژه آنهایی که از مزارع لینک، پست‌های انجمن و guestbooks می‌آیند، می‌توانند پیوندهای جعلی برای تقلب در سیستم رتبه‌بندی باشند. اگر این موارد را رد نکنید، می‌تواند به رتبه شما آسیب برساند.

نتیجه

سئو داخلی یک فرایند مداوم است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو به یک چیز خلاصه می‌شود: یافتن بهترین راه برای ارائه اطلاعات ارزشمند به جستجوگران و اطمینان از اینکه وب‌سایت شما در صدر موتورهای جستجو قرار دارد.

هدف شما ارائه تجربیات غنی‌تر به کاربران است و درعین‌حال نشان‌دادن ارزش شما به موتورهای جستجو است. خوشبختانه این دو در کنار هم هستند و با انجام سئو داخلی شروع می‌شوند.

با آنچه می‌توانید کنترل کنید شروع کنید، سایت فعلی خود را به‌دقت از نظر نقاط ضعف و فرصت‌های رشد ارزیابی کنید.

در صورت تمایل برای دریافت آموزش سئو می‌توانید بسته آموزش جامع سئو ما را خریداری کنید. به‌علاوه درصورتی‌که فرصت کافی برای آموزش سئو ندارید، می‌توانید از خدمات سئو ما استفاده کنید. در ۵ درصدی‌ها ما به‌صورت تضمینی سئو سایت شما را انجام می‌دهیم.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت