طراحی لوگو، هر آنچه باید درباره طراحی لوگو بدانید

توسط | مرداد 18, 1400 | کسب و کار | 0 نظر

19 دقیقه

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کالاهای رنگارنگ، تجملات، مصرف‌گرایی و تقاضای دائمی برای خرید، زندگی همه‌ی افراد را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در این زمانه صاحبان صنایع و کالاها باید همانند یک امپراطور قدرتمند عمل کنند و تجارت خود را روز به روز ارتقاء دهند. آن‌ها باید با معرفی محصولات خود به بهترین نحو، کاری کنند که تا همیشه در ذهن مخاطب به یادگار بمانند. یکی از این گام‌هایی که خیلی در این ماجرا تاثیرگذار و کمک کننده است، طراحی لوگو می‌باشد. واژه‌ای که ممکن است در طول روز بارها و بارها آن را شنیده یا خوانده باشیم اما کمتر پیش آمده تا به محتوای آن دقیق شویم. در این مقاله با ما همراه باشید تا به ابهاماتی که  ممکن است در این زمینه برای‌تان پیش آمده باشد غلبه کنیم.

لوگو چیست؟

نشان‌واره، آرم یا لوگو علامتی است که می‌تواند شامل نوشته، تصویر و یا ترکیبی از هر دو باشد و به شیوه‌ای منحصر به فرد و خاص برای سازمان یا مجموعه‌ای طراحی می‌شود. لوگو در حقیقت هویت برند شماست. یکی از گام‌های ثمر بخشی که می‌توانید برای پایه‌گذاری برند خود بردارید، طراحی یک لو‌گوی جذاب و زیباست. بهتر آن است قبل از اینکه محصولات خود را به بازار عرضه کنید، لو‌گوی مخصوص خود را طراحی نمایید؛ چرا که کالا از طریق لوگو می‌تواند در بازار و بین رقبا شناخته شود.

انواع و اقسام لوگو:

طرح لوگو را می‌توان بر پایه‌ی استفاده از عناصری مثل شکل یا نوشتار، به سه گروه اصلی تقسیم کرد.

سه دسته‌ی اصلی آن عبارتند از:

1- لو‌گوی تصویری: استفاده از عکس و تصویر (سمبل، آیکون، پیکتوگرام) مانند شرکت اپل

 

لو‌گوی تصویری اپل

لو‌گوی تصویری اپل

 

2- لو‌گوی نوشتاری: لوگو تایپ یا ورد‌مارک یعنی استفاده از نام شرکت ولی بدون به کارگیری فونت‌های متداول و مرسوم مثل توییتر یا لوگوی دیزنی

طراحی لو‌گو نوشتاری دیزنی

لو‌گوی نوشتاری دیزنی

3- لو‌گوی ترکیبی: ترکیبی از نوشتار و تصویر مثل پیتزا هات

طراحی لو‌گو ترکیبی پیتزا هات

لو‌گوی ترکیبی پیتزا هات

 

  • مونوگرام یعنی طراحی فقط با استفاده از یک حرف یا حروف اختصاصی برند
  • تایپ‌ بیس: یعنی طراحی با نام شرکت یا برند که در نهایت شکلی گرافیکی ساخته می‌شود

 

تاریخچه لوگو:

حتما با خودتان می‌گویید از چه زمانی این آرم مخصوص روی محصولات اینقدر مهم و حیاتی شد که همه‌ی صاحبان صنایع از آن بر روی کالاهای خود استفاده کردند؟ جواب آن خیلی ساده است و شاید برای خودتان هم قابل پیش‌بینی باشد؛ از وقتی که انسان‌های اولیه سعی داشتند از طریق نقاشی و حکاکی روی سنگ‌ها و کتیبه‌ها پیام خود را به دیگران برسانند. در واقع کلمه‌ی آرم، یونانی است و مدت‌ها پیش به زبان فارسی راه پیدا کرده است. حتی آرم‌ها و لوگو‌های زیادی بر روی سکه‌های قدیمی قابل رویت بود.

خوب است بدانید بسیاری از شرکت‌های مطرح و معروف دنیا با اعمال تغییراتی روی لو‌گوی خود سروصدای زیادی به پا کرده و لو‌گوی جدیدی را به  دنیا عرضه می‌کنند. مثلا در نوع فونت، ترکیب‌ رنگ و اندازه‌ی لوگو تغییراتی اعمال کرده و آن را از حالت تکراری و یکنواخت در‌می‌آورند.

دلیل نیازمندی به لوگو چیست؟

بر اساس تحقیقات به دست آمده مردم به صنایع و بیزینس‌هایی که دارای لوگو هستند خیلی بیشتر اعتماد می‌کنند. داشتن لوگو باعث می‌شود آن‌ها شرایط تجاری بهتری با شرکا و یا رقبای خود داشته باشند؛ چرا که به واسطه‌ی داشتن لوگو از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار هستند. یادتان باشد ظاهری فاخر و نامی نیک همیشه در اذهان مردم جاویدان و ماندگار است.

اهمیت لوگو:

همان‎طور که در بالا به آن اشاره شد، لوگو در واقع هویت کسب و کار شماست. اعتبار برند و محصولات شماست. وقتی شما لو‌گویی را مشاهده می‌کنید خیلی زود یاد تجربیات و خاطراتی می‌افتید که در استفاده از محصولات آن شرکت داشته‌اید. در واقع لوگو، برند کالا را برای شما قابل تشخیص می‌کند. اگر لو‌گوی شما به خوبی و زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی شده باشد، همیشه به یاد مخاطب می‌ماند و به او کمک می‌کند تا این نام را همواره به یاد داشته باشد.

حقیقت ماجرا از این قرار است که رنگ‌ها و اشکال روی مغز انسان تاثیر گذارند. باعث می‌شوند مصرف کننده خیلی راحت‌تر بتواند نام برند را در مخیله‌ی خود جای دهد و در آینده از آن برند یاد کرده و یا آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند. لوگو در واقع انتظارات و توقعات شرکت را نشان می‌دهد و اگر در جذب مخاطب حرفه‌ای عمل نکند، هزینه و زمان خود را هدر داده است و کاربر هرگز به مشتری تبدیل نخواهد شد.

ویژگی‌های طراحی حرفه‌ای لوگو:

حتما برای‌تان پیش آمده که ببری در حال پریدن را در یک مستند یا برنامه‌ی تلویزیونی ببینید و از تماشای شوکت و اقتدار آن ببر حیرت کنید. حتی همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید چنین تصویری ممکن است شما را به یاد برند پوما بیندازد و در دل، خالق این تصویر را تحسین کنید. جای تعجبی ندارد که به محض دیدن علامت تیک، یاد برند نایکی با آن کیفیت رویایی بیفتید. همان‌طور که می‌بینید همین تصویر سازی‌هاست که این برند‌های تجاری را در ذهن مخاطب ماندگار نموده و به آن حیثیت و اعتبار بخشیده است. پس، از اهمیت یک طراحی حرفه‌ای برای لو‌گوی خود غافل نشوید.

طراحی لوگو پوما

لوگوی پوما

نظریه‌ی یک گرافیست مشهور در مورد لوگو:

جیکوب کاس یکی از هنرمندان شهیر در زمینه‌ی طراحی لوگو است. او بر این عقیده است که لوگو‌ها دقیقا همانند انسان‌ها هستند. از این جهت که باید با نام منحصر به فرد خود در یادها و خاطره‌ها جاویدان شوند.  از آن جایی که ترجیح همه‌ی انسان‌ها این است که به جای یک عبارت گیج کننده یا بی‌ربط، فقط به اسم خود صدا زده شوند؛ لوگو‌ها هم باید نامی نیک داشته باشند و هویت‌شان قابل شناسایی باشد.

ویژگی‌های مهم در طراحی لوگو:

1) سادگی لوگو:

در این دنیای رنگارنگ که چشمان بشر فقط به دیدن زیبایی‌ها و تجملات عادت کرده، هر کسی در کنجی به دنبال سادگی است تا از این همه تجمل و مصرف‌گرایی دست کشیده و دمی بیاساید. خوب است بدانید اکثر طراحان مد و لباس یا نقاشان و هنرمندان نهایت زیبایی طرح‌های خود را فقط در سادگی آن می‌دانند. بهترین مثال برای این جریان، لوگو‌ی شرکت اپل است. لو‌گویی که در عین سادگی، زیبا و پر‌مفهوم است و جای خود را در بین مخاطبینش باز کرده است.

2) زیبایی لوگو:

سلایق زیبایی‌شناسی مردم با هم متفاوت است. هر انسانی زیبایی را از منظر خاص خود می بیند؛ اما همه‌ی آدم‌ها در دیدن یک لو‌گوی جذاب و زیبا با هم توافق نظر دارند و از آن لذت می‌برند. زیبایی لو‌گوی شرکت هوندا باعث شد خیلی زود در بازار رقابت از بقیه‌ی شرکت‌ها متمایز شود.

لوگو هوندا

لوگوی هوندا

3) انعطاف‌پذیری:

هیچ المانی بهتر از این نیست که لو‌گوی خود را به شکلی طراحی کنید که قابل تغییر بوده و به بیانی انعطاف‌پذیر باشد. اگر تا به حال به لو‌گوی گوگل دقت کرده باشید، می‌دانید که این لوگو چقدر هوشمندانه طراحی شده است؛ چرا که سال‌های بعد طراحی اولیه‌ی آن تغییر کرد و به طرحی بهتر و زیباتر تبدیل شد. یک نکته مهم دیگر اینکه هر سال به مناسبت‌های مختلف، گوگل با اعمال تغییر در حروف خود، کاربرانش را مجذوب و مسحور خود می‌سازد. به طور مثال به مناسبت کریسمس کلاه قرمز بابانوئل بر روی حروف او انگلیسی (O) جای گرفت و شادی‌بخش کاربران شد.

لوگوی گوگل

لوگوی گوگل

4)منحصر به فرد بودن لوگو:

هر چیز خاص و یونیک که نظیر آن کمتر دیده شده باشد، از دید بشر جالب و خواستنی است. مصرف‌کنندگان کالا اغلب به دنبال محصولاتی هستند که شبیه آن را کمتر می‌بینند و همین حس خاص بودن، به اعتماد به نفس آن‌ها کمک خیلی زیادی می‌کند. نمونه‌ی واقعی این ماجرا را می‌توانیم در لو‌گوی مک‌دونالد ببینیم که سرآمد رستوران‌های فست فود جهان است و در کشورهای زیادی شعبه دارد. اما لو‌گوی آن شاید بیشتر از فست‌فودهای لذیذ و خوشمزه‌اش در یاد و خاطر مردم باقی مانده است.

لوگوی مک‌دونالد

لوگوی مک‌دونالد

5) رنگ متناسب:

بعضی از متخصصان طراحی لوگو، بر این باورند که لو‌گوی شما حتما باید رنگی باشد و رنگ آن هم متناسب با حرفه‌تان انتخاب شود. اما برخی دیگر بر این عقیده‌اند که هیچ الزامی بر رنگی بودن لوگو وجود ندارد و می‌تواند بی‌رنگ هم طراحی شود. مثال واقعی آن شرکت پاناسونیک و سونی است که به بیننده این پیام را القاء می‌کند که با رنگ‌های سیاه و سفید هم می‌توان لو‌گویی زیبا طراحی کرد.

لوگوی سونی و پاناسونیک

لوگوی سونی و پاناسونیک

6) گویا بودن لوگو:

لوگو باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند در همان نگاه نخست نشان تجاری کالا را به کاربر اعلام کند. اگر نگاهی به برند‌های محبوب و مشهور در سرتاسر دنیا بیندازید، به راحتی متوجه این مطلب خواهید شد. اما در ایران نظری متفاوت با استانداردهای جهانی وجود دارد و صاحبان صنایع و کالا‌ها بر این باورند که هر چقدر یک لوگو پیچیده‌تر باشد، شکیل‌تر و زیباتر است و مخاطب را بیشتر به فکر فرو می‌برد.

7) قابل استفاده در سایر بخش‌های شرکت:

برخی از مجموعه‌ها، لو‌گوی خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که به سهولت برای باقی بخش‌ها هم قابل استفاده باشد. مانند لو‌گوی دیجی‌کالا که هم در وب‌سایت دیجی‌کالا و هم در ست اداری، المان‌های شهری و… به سهولت قابل استفاده است.

لوگوی دیجی‌کالا

لوگوی دیجی‌کالا

 

تاثیر رنگ

همه‌ی ما انسان‌ها عاشق زیبایی و رنگ پدیده‌ها هستیم. بارها و بارها اتفاق افتاده که با دیدن گل یا پروانه‌ای با طیف رنگی متنوع به وجد آمده و لبخند‌مان به قهقهه‌ای شادی بخش تبدیل شده است؛ بنابراین نباید از تاثیر رنگ بر روی انسان‌ها غافل شد. رنگ‌ها قادرند به یک برند  مرده، جان دوباره‌ای ببخشند و بیننده را به تعجب و شگفتی وا دارند. اسکار وایلد سخن جالبی دارد؛ او معتقد است مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده که به رنگ‌ها پاسخ می‌دهد. واقعیت این است که رنگ‌ها با روح ما سخن می‌گویند.

تاثیر رنگ‌ها در کسب و کار و تجارت

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که رنگ‌ها قادرند عادات خرید ما را تغییر دهند. بر اساس تحقیقات علمی، ثابت شده که انتخاب رنگ مناسب برای محصولات می‌تواند شانس خریداری شدن آن‌ها توسط مشتری را تا 80 درصد افزایش دهد. رنگ‌ها در واقع گونه‌ای از ارتباطات غیر‌کلامی هستند اما می‌توانند پیامی را به شما منتقل کنند. آن‌ها این توانایی عجیب را دارند که به شما حسی سرشار از شادی و خوشحالی القاء کنند یا اینکه سطح انرژی شما را پایین آورده و غمگین و افسرده‌تان کنند. هر‌گاه شما پالت رنگی مناسبی را برای خود انتخاب کردید به سهولت می‌توانید داستان برند‌تان را برای کاربران با قدرت هر چه تمام‌تر بیان کنید.

تاثیر رنگ‌ها در طراحی لوگو

یکی از فاکتور‌های مهم در چشمگیر بودن لو‌گوی شما، استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها‌ست که تاثیری شگرف بر روی بیننده می‌گذارد و او را به هیجان می‌آورد. بسیاری از صاحبان صنایع ترجیح می‌دهند از رنگ‌های مورد علاقه‌ی خودشان برای طراحی لوگو کمک بگیرند اما متخصصین می‌گویند این کار درست نیست؛ چرا که ممکن است رنگ محبوب شما حس خوبی در مخاطب ایجاد نکند. پس بهتر آن است که برای طراحی لو‌گوی خود همواره از رنگ‌هایی استفاده نمایید که پیام‌هایی مثبت را به خریداران شما منتقل می‌کنند.

شاید با خودتان بگویید این پیام‌ها چه چیزی می‌توانند باشند که آنقدر ضروری و حیاتی هستند؟ احتمالا همه‌ی شما تجربه‌ی ایست کردن پشت چراغ قرمز و یا حرکت کردن با چراغ سبز هنگام رانندگی را داشته‌اید. پیام خطر و امنیت از جمله پیغام‌هایی هستند که مستقیم به ذهن‌تان می‌رسند و شما بدون لحظه‌ای درنگ آن را انجام می‌دهید. یک تصویر، همیشه گویای هزاران حرف است. در ادامه شما را با معانی هر رنگ آشنا می‌کنیم تا بهتر تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها را در طراحی لو‌گوی خود اعمال کنید.

رنگ قرمز:

رنگ خون و آتش، شور و شوق، نشان عزم و اراده و عشق. رنگی گرم و محبوب در میان همگان، سرشار از انرژی. بی دلیل نیست بسیاری از کشورها این رنگ را در پرچم‌های خود جا داده‌اند. اگر می‌خواهید توجهات را به سمت برند خود بکشانید و چشم‌ها را خیره کنید، از این رنگ جادویی و مسحور کننده غافل نشوید.

رنگ قرمز در طراحی لوگو

رنگ قرمز در طراحی لوگو

رنگ زرد:

پیام‌آور شادی، تقویت کننده‌ی فعالیت‌های ذهنی، رنگی پر‎‌جنب و جوش و در ارتباط با آفتاب تابان. این رنگ هم مانند رنگ قرمز حواس بیننده را به شما و کارتان معطوف می‌کند اما به شرطی که به کرات استفاده نشود. در صورت افراط در به کارگیری این رنگ، خریداران ممکن است دچار بی‌حوصلگی، کسالت، ترس و انزوا شوند و حسی ناشی از عدم امنیت و عزت نفس پایین به آن‌ها منتقل گردد. یادتان باشد برای طراحی لوگو‌ی خود از این رنگ به صورت متعادل استفاده کنید.

رنگ زرد در طراحی لوگو

رنگ زرد در طراحی لوگو

رنگ آبی:

آرامش‌بخش و نوازش‌دهنده‌ی تخیل انسان، سرشار از پیام‌های مثبت مانند وفا‌داری، صداقت، اعتماد به نفس، هوش و ذکاوت. اگر به دنبال یک رنگ کاملا مناسب برای لو‌گوی شرکت‌تان هستید، در انتخاب این رنگ تردیدی به خود راه ندهید. اما در به کار بردن آن جانب احتیاط را نگه دارید؛ چرا که استفاده‌ی زیاد از این رنگ به بیننده حس منفی‌نگری و خود‌محوری را القا می‌کند که خوب چنین چیزی اصلا خوشایند نیست.

طراحی لوگو با رنگ آبی

طراحی لوگو با رنگ آبی

رنگ سبز:

نویدبخش شروعی تازه، نشان بارزی از طبیعت، امنیت و باروری. رنگی زنده و سرشار از انرژی. نمادی از جاه‌طلبی، ثروت، بانک‌داری و پول. دارای اثرات درمانی و التیام‌بخش آلام و درد‌هاست. گاهی نشانگر عدم تجربه و رشد مداوم است.

رنگ سبز در طراحی لوگو

رنگ سبز در طراحی لوگو

رنگ بنفش:

رنگی مقدس، گران‌بها و ظریف، نماد اشتیاق و معنویت. نشانه‌ای از قدرت و اشرافیت. گنجاندن این رنگ در لو‌گوی شما آن را جادویی و ظریف نشان می‌دهد. فراموش نکنید که در طراحی لوگو از رنگ بنفش به عنوان رنگ اصلی استفاده نمی‌شود. از میان صد برند معتبر در آمریکا کمتر از 5 درصد شرکت‌ها از بنفش به عنوان رنگ اصلی در لو‌گوی خود استفاده کرده‌اند. دلیل این ماجرا را می‌شود از این جهت دانست که در بین طیف رنگ‌ها، کار با بنفش بسیار دشوار است؛ چون دارای کوتاه ترین فرکانس طول موج قابل مشاهده برای انسان است.

رنگ بنفش در طراحی لوگو

رنگ بنفش در طراحی لوگو

رنگ سیاه:

بیانگر قدرت، اقتدار، پختگی و ظرافت است. رنگ سیاه دقیقا یک رنگ شرکتی است و نشانگر شهرت و اعتبار شماست. این رنگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و القای احساساتی ناشی از ناامیدی و پوچی را از بین می‌برد.

رنگ سیاه در طراحی لوگو

رنگ سیاه در طراحی لوگو

رنگ قهوه‌ای:

اعتماد، وحدت و اطمینان را به شما القا می‌کند. متعادل کننده‌ی طرح و آرامش‌بخش شماست. دارای تنالیته‌ی خاکی که یادآور طبیعت است.

رنگ قهوه‌ای در طراحی لوگو

رنگ قهوه‌ای در طراحی لوگو

رنگ سفید:

شروعی تازه و پاکیزگی را با این رنگ تجربه کنید. سفید نمادی از پاکی و بی‌گناهیست. بسیاری از طراحان مشهور و بزرگ برای ابراز احساساتی ناشی از سادگی و کمال از این رنگ بهره‌های فراوان برده‌اند. با همه‌ی این تفاسیر توصیه می‌شود که از این رنگ به شکلی ترکیبی با سایر رنگ‌ها استفاده گردد.

رنگ سفید در طراحی لوگو

رنگ سفید در طراحی لوگو

سخن آخر

سخن آخر اینکه استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها در طراحی لوگو تاثیری شگرف بر مخاطبین شما می‌گذارد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از محصولات شما بیشتر و بیشتر خرید کنند.

 

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت