پریسا تبریز، پرنسس ایرانی گوگل

توسط | مرداد 24, 1400 | افراد موفق ایرانی, بیوگرافی افراد موفق, موفقیت | 0 نظر

14 دقیقه

در زندگینامه افراد موفق ایرانی به این مطلب اشاره‌ای داشتیم که افراد موفق ایرانی مسیر به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تری را برای رسیدن هدف خود طی می‌کنند. حال این وضعیت را برای بانوان ایرانی تصور کنید. در ایران تقریبا هیچ استارتاپ و شرکت موفقی وجود ندارد که بنیانگذار آن یک زن باشد و این یعنی زنان این مرز و بوم در زندانی از محدودیت‌ها حبس هستند که حتی رئیس جمهور کشور هم حاضر نیست در کابینه خود مدیریت وزارتی را به عهده یک زن بگذارد. اما چاره چیست؟

در این صورت شما تنها دو راه حل را روبه روی خود می‌بینید: یک، ماندن و تلاش کردن و دو، مهاجرت و شکوفایی استعدادهایتان در کشوری که این محدودیت‌ها وجود نداشته باشد. راه حل دوم را بسیاری از زنان این کشور و حتی بسیاری از خانواده‌ها پیش از تولد فرزندشان انتخاب کرده‌اند. مریم میرزاخانی (نابغه تراز اول ریاضی)، ماریا خرسند (مخترع فناوری بلوتوث)، انوشه انصاری (اولین زن فضانورد) و یا پریسا تبریز (پرنسس ایرانی گوگل)…

مروری بر زندگینامه و داستان موفقیت پریسا تبریز، شاهزاده امنیت گوگل

زندگینامه پریسا تبریز

زندگینامه پریسا تبریز

پریسا تبریز در سال ۱۹۸۳ در حومه شهر شیکاگو و در خانواده دورگه ایرانی_لهستانی چشم به جهان گشود. پدر وی یک پزشک ایرانی مهاجر و مادرش یک پرستار لهستانی-آمریکایی بود. پریسا فرزند ارشد خانواده است و دو برادر کوچک‌تر از خود دارد. وی در خانواده‌ای می‌زیست که هیچکدام نه تخصصی در زمینه کامپیوتر داشتند و نه علاقه‌ای. به همین علت تا قبل از آغاز دوران دانشجویی و دانشگاه، پریسا هیچ‌گونه آشنایی با کامپیوتر نداشت اما در سنین کودکی مدیریت را به خوبی آموخت؛ چرا که به عنوان فرزند ارشد مدام به برادرانش دستور می‌داد و آنها را کنترل می‌کرد.

شخص پریسا تبریز در این باره می‌گوید: «چون از آن‌ها بزرگ‌‌تر بودم در همه بازی‌‌‌ها آن‌‌‌ها را شکست می‌‌‌دادم! ولی وقتی بزرگ‌‌‌تر شدند می‌دانستم دیگر زورم به آن‌ها نمی‌‌‌رسد و به این نتیجه رسیدم که باید به روش دیگری از برادرانم جلو بزنم.»

انتخاب رشته و دانشگاه

پریسا برای انتخاب دانشگاه ابتدا در میان برترین دانشگاه‌‌های مهندسی آمریکا جستجو می‌نمود. او از مشورت دوستان و خانواده نیز استفاده می‌کند. پریسا تبریز ابتدا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی وارد دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین شد. او رتبه‌ی بالای این دانشگاه در بخش مهندسی و همچنین شهریه‌ی معقول آن را از دلایل انتخاب ایلینوی می‌داند. تبریز در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که از انتخاب این دانشگاه راضی بوده است. او منابع متعدد از لحاظ افراد، پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های متعدد را از دلایل محبوبیت ایلینوی در ذهنش عنوان می‌کند.

دیدگاه پریسا تبریز به دانشگاه بسیار در نوع خود جالب است. وی معتقد است که: فلسفه به وجود آمدن دانشگاه، یادگیری مطلق برخی علوم نیست بلکه یادگیری مفهوم یادگیری است. یعنی ما بیاموزیم که چگونه یاد بگیریم!

پریسا نکات زیادی از دروس دانشگاهی را به یاد ندارد اما تجربه‌‌های عملی در کار کردن با دیگران را بهترین درس آموزشی دانشگاه می‌داند.

یافتن علاقه

پس از گذشت مدت کوتاهی از تحصیل در دانشگاه، پریسا متوجه می‌شود که علاقه بسیاری به علوم کامپیوتر دارد. علاقه چیزی است که آینده درخشان تمام کارآفرینان جهان را راقم زد و پریسا تبریز را نیز به رشته کامپیوتر سوق داده است. تبریز مدارک  کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از همین دانشگاه دریافت کرد. زمینه‌ تحقیقاتی تبریز در دانشگاه، شبکه‌‌های بی‌‌سیم و بررسی حملات در فناوری‌‌های مرتبط با حریم شخصی بوده است.

این متخصص امنیت، چگونگی مدیریت زمان و به سرانجام رساندن کارها را نیز جزوی از آموزه‌‌های دانشگاهی خود می‌داند. نگاه جذاب تبریز به درس، دانشگاه و به طور کلی آموزش را می‌توان رمز موفقیت او دانست. او فراتر از کلاس‌های درس به آموزش فکر می‌کرد که سبب می‌شد جدا از علوم دانشگاهی، آموزه‌های دیگری را نیز یاد بگیرد. به همین علت وی اعتقاد دارد که آموختن مفهوم یادگیری و برقراری ارتباط با مرد از مهم‌ترین دستاوردهایش در دانشگاه بوده است.‌ پریسا تبریز در مصاحبه‌‌ای به دانش‌آموزان دبیرستانی که قصد انتخاب دانشگاه را دارند، توصیه می‌کند که ابتدا علایق و هدف خود از رفتن به دانشگاه را پیدا کنند و سپس تنها برای چند دانشگاه محدود و چند موسسه‌ به‌ عنوان رزرو اقدام کنند.

او دانش‌آموزان را به اهداف بلندمدت تشویق می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که از زمان آزاد در دوران نوجوانی برای امتحان کردن موضوعات مختلف و پیدا کردن علایق استفاده کنند. نکته جالب توجه در مورد پریسا تبریز در دوران دانش‌آموزی این است که اوایل نمی‌‌دانست باید به چه کاری روی بیاورد. بنابراین تعدادی آزمون در مدرسه انجام داد که نتیجه آن‌‌ها نشان داد که باید افسر پلیس شود! آن وقت‌‌ها این موضوع باعث خنده و تمسخر وی شد؛ اما اکنون می‌‌‌بیند ‌چندان هم دور از واقعیت نبود چرا که امروز به گونه‌‌‌ای مسئول حفاظت از افراد است.

آینده کاری پریسا تبریز

آینده کاری پریسا در دانشگاه مشخص شد؛ جایی که وی عضو گروهی دانشجویی به نام SIGMil بود که با هدف افزایش امنیت سایت‌ها، فعالیت می‌کردند. نکته عجیب این است که تبریز به خاطر هک کردن وبسایت خودش به این گروه پیوسته و به مرور با زمینه‌ امنیت اینترنت آشنا شده است. تبریز برای ساخت وبسایت‌هایش از نرم افزار Angelfire استفاده می‌کرد و برای از بین بردن بنر تبلیغاتی در این نرم‌افزار، اولین نفوذ و هک خود را در دنیای اینترنت انجام داد.

قهرمان و الگوی کاری پریسا تبریز، جان دریپر (از برترین و مشهورترین هکرهای جهان) بود که به کاپیتان کرانچ ملقب است.

کارآموزی در گوگل

در روزهای تابستانی که تبریز برای کارآموزی به کمپانی گوگل رفته بود، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که به عنوان شاهزاده امنیت گوگل مورد ستایش جهانیان قرار بگیرد.

کارآموزی در گوگل

کارآموزی در گوگل

فعالیت‌های کارآموزی تبریز در گوگل بسیار به چشم مدیران گوگل خوش آمد. همین امر سبب شد تا وی به محض فارغ‌التحصیلی در سال ۲۰۰۷ به گوگل بپیوندد.

در زمانی که او در گوگل استخدام شد، این شرکت حدود ۵۰ مهندس امنیت داشت که امروز به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده‌اند.

گوگل هم از نبوغ تبریز بهره می‌برد و هم از دیدگاه زیبای او؛ چرا که وی علاوه بر مدیریت تیم‌‌های توسعه‌‌ای و امنیتی، وظیفه‌ی آموزش و تربیت کارمندانی که به حوزه‌ی امنیت علاقه‌مند هستند را نیز به دوش می‌کشد.

 

لقب شاهزاده امنیت گوگل…

شاهزاده امنیت گوگل

شاهزاده امنیت گوگل

داستان این لقب در جریان یک کنفرانس در توکیو اتفاق می‌افتد. جایی که وی تصمیم می‌گیرد از این پس او را به جای «مهندس امنیت اطلاعات» که عنوان شغلی‌اش محسوب می‌شود، «شاهزاده امنیت» بنامند. این لقب از آن روز به‌ عنوان شناسه‌ این متخصص امنیت استفاده شد. او درباره‌ انتخاب این لقب در مصاحبه‌ای گفته است:

«من می‌‌دانستم که در این کنفرانس باید کارت ویزیت خود را به افراد مختلف بدهم. با خودم فکر کردم عنوان مهندس امنیت اطلاعات بسیار خشک و رسمی است. فعالان صنعت ما، عناوین را بسیار جدی در نظر می‌‌گیرند اما من تصمیم گرفتم با یک عبارت جدید، آن‌ها را غافلگیر کنم.»

دیگر فعالیت‌ها

پریسا تبریز علاوه بر آموزش کارمندان علاقه‌مند به حوزه امنیت، به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه نیز آموزش و مشاوره می‌دهد.

او به‌ عنوان مربی در یکی از این کنفرانس‌‌های سالانه در لاس وگاس شرکت می‌کند. وی در سال ۲۰۱۸ به کنفرانس امنیت RSA دعوت شد. در این کنفرانس از ۲۰ شرکت‌کننده و سخنران تنها یک زن حضور داشت که آن هم تبریز بود. این مسئله سبب شد تا تبریز در اعتراض به این حرکت، کنفرانسی مشابه با نام OURSA بنیان‌گذاری کند که در طول پنج روز، ۱۴ سخنران زن را به خود جذب کرد.

یکی دیگر از کنفرانس‌‌های میزبان تبریز، r00tz نام دارد که با تمرکز روی آموزش هک به کودکان برگزار می‌شود. این رویداد را می‌توان انشعابی از رویداد مشهور Def Con دانست. رویداد دف کان سالانه با هدف گردهمایی هکرهای حرفه‌‌ای در ریو برگزار می‌شود. نکته‌ی جالب این است که رویداد روتز ابتدا برای فرزندان شرکت‌ کنندگان در دف کان طراحی شد.

پریسا تبریز؛ سلاح مخفی گوگل

مقاله‌های معدودی که در مورد پریسا تبریز در اینترنت منتشر شده‌اند، او را سلاح مخفی گوگل در بخش امنیت می‌دانند. در این مقالات از تبریز به‌عنوان هکر کلاه‌ سفید نام برده شده که با حمله به سیستم‌‌های شرکت، وضعیت امنیتی آنها را در برابر حملات هکرهای کلاه‌ سیاه بررسی می‌‌کند.

همانطور که تا اینجا گفته شد؛ پریسا تبریز به عنوان یکی از افراد موفق و تراز اول دنیای تکنولوژی و قطعا از برترین زنان این زمینه، در فیلمنامهٔ امنیت مرورگر کروم نقش اول را بازی می‌کند. مرورگری که با یک میلیارد کاربر محبوب‌ترین مرورگر جهان است و امروزه به لطف نبوغ وی، امن‌ترین مرورگر دنیا نیز شناخته می‌شود.

سختی که تبریز تا به امروز متحمل شده است باعث گردیده تا همواره بر برابری حقوق زن و مرد تأکید و زنان را به کار در این حرفه تشویق کند؛ چرا که طبق تحقیقاتی که شخص پریسا تبریز انجام داده است، علت کم‌کاری و حضور کم‌رنگ زنان در صنعت فناوری خود آنها هستند. اما چرا؟ تبریز علت ترک شغل در صنعت فناوری را میان مردان و زنان بررسی کرده و به این مهم دست یافته که زنانی که تصمیم بر جدایی و ترک این صنعت می‌گیرند، عموما دارای نمرات خوبی بودند اما اکثر آنها دلیل ترک این صنعت را دشوار بودن آن بیان کرده‌‌اند.

مدیر امنیت اطلاعات

آن چیزی که تا امروز تبریز را در گوگل محبوب و عزیز نگه داشته، راه و روش خلاقانه و درست او در مدیریت امنیت اطلاعات این مرورگر است. وی همیشه از نگاه مجرمان به مسائل امنیتی نگاه کرده است. او ابتدا به‌ عنوان یک نفوذ کننده با سیستم برخورد می‌کند تا بتواند راهکارهای امنیتی بهینه را برای آن پیشنهاد دهد. این روحیه در سمینارهای آموزشی تبریز نیز قابل مشاهده است. او از حضار می‌خواهد که روشی برای هک کردن دستگاه نوشابه پیشنهاد دهند و از میان پاسخ‌ها، باهوش‌ترین متخصصان امنیت را یافته و پرورش می‌دهد.

چرا هیچکس نمی‌تواند گوگل را هک کند؟

جواب ساده است؛ چون هکر کلاه سیاهی وجود ندارد! در واقع پریسا تبریز و تیمش، مسابقات و رویدادهای گوناگونی را برای کشف باگ و حفره‌‌های امنیتی در سرویس‌‌ها با جوایز ارزنده برگزار می‌کنند. در واقع تبریز با این حرکت دشمنان را نزدیک نگه می‌دارد و هکرهای کلاه سیاه را به کلاه سفید تبدیل می‌کند.

پریسا تبریز کار کردن در گوگل را بسیار جذاب و لذت‌‌بخش توصیف می‌کند. او علاوه بر جاذبه‌‌های عمومی که در فضای اینترنت به آنها پرداخته شده، تیم‌‌های کاری را جنبه‌ جذاب شغل خود می‌داند. او از این که هر روز با تعدادی افراد مشتاق برای بهبود وضعیت نرم‌ افزارها کار می‌کند، بسیار خوشحال است.

نکته‌ی مهم در مورد فعالیت تبریز و تیمش در حفظ امنیت کروم، این است که فعالیت آنها آن‌ چنان به چشم کاربر نمی‌آید. این در حالی است که این تیم همیشه مشغول پیدا کردن باگ‌‌ها و مشکلات امنیتی است و به سرعت آنها را برطرف کرده و پیچ‌‌های امنیتی را به‌صورت به‌ روزرسانی‌‌های مخفی در کروم نصب می‌کنند.

زندگی شخصی پریسا تبریز

زندگی شخصی پریسا تبریز

زندگی شخصی پریسا تبریز

پریسا در معرفی کوتاهی که در وب‌‌سایت خود نوشته، علاقه‌‌مندی‌‌هایش را علاوه بر کار کردن در تیم امنیت گوگل، عکاسی، صخره‌‌نوردی و کوهنوردی، آشپزی، ساخت کاردستی با شیشه و موارد مشابه عنوان کرده است. شاهزاده امنیت گوگل، صخره‌نوردی را به پیدا کردن حفره‌‌های امنیتی در کروم و جیمیل تشبیه کرده است.پریسا می‌گوید در هر دو مورد، راه رسیدن به هدف را احساس می‌‌کند. در هیچ یک از این کارها قانونی وجود ندارد و البته نمی‌‌توان راه دشوار یا آسانی برای انجام هر کدام پیشنهاد داد. تبریز فعالیت صخره‌‌نوردی خود را با بسیاری از هم‌ تیمی‌‌های مشهور خود مانند کریس ایوانس (بازیگر مشهور هالیوود و مارول، بازیگر کاراکتر کاپیتان آمریکا) در مناطقی همچون لیک تاهو و رد راک کنیون انجام داده است.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت