خرده فروشی و روش بازاریابی در آن

توسط | فروردین 9, 1400 | کسب و کار | 0 نظر

6 دقیقه

در این مقاله قصد داریم در خصوص مفهوم خرده فروشی با شما صحبت کنیم. اگر شما شغل آزاد دارید یا زیاد اهل خرید کردن هستید، قطعا تا به حال عبارت “خرده‌ فروشی‌” به گوش‌تان خورده است. این عبارت در واقع لغت یا واژه‌ی جدیدی نیست و از زمانی که اولین بازارها برای خرید و فروش اجناس شکل گرفته، این مفهوم نیز در آنجا وجود داشته است.

معادل انگلیسی کلمه‌ی خرده فروشی، Retailing است که از ریشه‌ی یک واژه‌ی فرانسوی به نام (tailer) گرفته شده است. tailer یعنی خیاط و در واقع مقصود از آن، خیاطی بود که برای دوخت و دوز، پارچه‌های خود را تکه‌تکه و خرد می‌نمود.

در این‌جا تعریفی ساده از این کلمه به شما ارائه می‌دهیم تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید:

تعریف خرده فروشی

“خرده فروشی یعنی فروش هر نوع کالا یا خدمتی به طور مستقیم به مصرف کننده‌ی نهایی.”

به بیان ساده‌تر یعنی محصول به جای این‌که به تامین‌کنندگان، کارخانجات، واسطه‌ها یا عمده‌فروش‌ها فروخته شود، مستقیما به خود مصرف کننده‌ی نهایی فروخته می‌شود.

فروشگاه‌ها و مغازه‌های محله‌ی‌تان که شما کالاها و اجناس خود را از آنجا می‌خرید، فروش لباس در فروشگاه‌های پوشاک، فروش مواد غذایی و خوراکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپر‌مارکت‌ها همه و همه مثال‌هایی از این سبک از فروش محصولات هستند.

در این حوزه، انواع محصولات به مشتریان عرضه و فروخته می‌شود و در واقع در این تعریف، نوع کالا اهمیتی ندارد. از انواع کالاهای مصرفی و خوراکی و مواد غذایی گرفته تا کالاهای تزئینی، مبلمان، خودرو، وسایل منزل، لوازم خانگی، لوازم آرایش و ….

خرده فروشی در ایران دارای قدمتی چند هزار ساله است و حتی لغت بازار (به معنی مکانی جهت معامله و داد و ستد کالا) از زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز راه یافته است.(Bazaar)

انواع خرده فروشی

به طور کلی در ایران و جهان دو نوع خرده فروشی داریم که هر دو روز به روز در حال گسترش و توسعه هستند.

  1. فیزیکی: مربوط به مراجعه‌ی حضوری به مراکز عرضه و فروش و خرید مستقیم از آنهاست.
  2. الکترونیک یا e-tailing:  که فروش در فضای آنلاین است.

چند نمونه خرده فروشی فیزیکی در جهان

  1. Walmart در آمریکا
  2. Tesco در انگلیس
  3. Carrefour در فرانسه

نمونه‌ی بزرگترین فروشنده محصولات به صورت خرده در فضای آنلاین

شرکت آمازون

حال به سراغ کشور خودمان می‌رویم:

چند نمونه خرده فروش فیزیکی در ایران

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شهروند، هایپر‌استار، کوروش و …

بزرگترین سایت فروش خرده در ایران

دیجی کالا

انواع فروشگاه‌های خرده فروش

حال که دو نوع کلی فیزیکی و الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادیم، وقت آن است که تعدادی از انواع فروشگاه‌هایی را که به طور مستقیم به مصرف کننده کالا می‌فروشند، به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید:

  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • سوپر مارکت‌ها و خوار و بار فروشی‌ها
  • خرده فروشان تخصصی ( با تمرکز بر گروه یا برندی خاص از کالاها) مثلا برند زارا، نایک و …
  • خرده فروش‌های تخفیفی که محصولات را با قیمتی پایین‌تر از سایر مراکز به فروش می‌رسانند، مثل فروشگاه های کوروش و جانبو.

و …..

تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی در چیست؟

اگر شما محصولی برای فروش داشته باشید و خودتان آن را تولید نکرده باشید یا آن را نساخته باشید، پس باید آن را از یک عمده فروش بخرید.

عمده فروشی به کسب و کاری گفته می‌شود که مقدار بسیار زیادی از یک محصول را می‌خرد و سپس آن را به دیگر کسب و کارها می‌فروشد.

عمده فروش در واقع یک واسطه است؛ واسطه‌ای بین تولید کننده و خرده فروش‌ها.

مهم‌ترین تفاوت بین عمده فروشی و خرده فروشی در قیمت نهایی محصول یا کالا است که محصول در فروش به صورت خرد، قیمت بالاتری دارد و این به دلیل هزینه‌های اجاره مغازه، حمل و نقل، سود، نیروی انسانی، تبلیغات و … می‌باشد.

با ذکر یک مثال موضوع را برای‌تان روشن‌تر می‌کنیم:

بازار بزرگ تهران را در نظر بگیرید که محل فروش عمده‌ی بسیاری از اجناس است مانند: مواد غذایی و خوراکی، پوشاک، اسباب بازی، لوازم آرایش، پارچه، فرش و ….

حال، قسمت “لوازم خرازی و خیاطی” را در بازار در نظر بگیرید. حجره‌های موجود در این قسمت بازار، لوازم خرازی را از کارخانه‌جات و کارگاه‌ها می‌خرند و این اجناس را به طور عمده به خرده فروش‌ها (خرازی‌های سطح شهر) می‌فروشند.

پس در این مثال، بازار، عمده فروش و خرازی‌های شهر، خرده فروش هستند؛ به همین راحتی

بازاریابی

حال به موضوع اصلی خود برگردیم. خرده فروش‌ها برای فروش کالا‌ها و اجناس خود می‌بایست سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را به کار بگیرند و در واقع بازاریابی کنند.

به این امر، بازاریابی خرده فروشی(Retail Marketing) می‌گوییم؛ یعنی ایجاد آگاهی در مشتریان از طریق تبلیغ محصول خود تا به این ترتیب در مشتری علاقه و تمایل به خرید ایجاد شود.

یکی از این استراتژی‌ها، تخفیف‌گذاری روی قیمت محصولات است که منجر به تشویق بیشتر مشتریان به خرید می‌شود؛ مانند: تخفیف‌های دوره‌ای فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ.

یکی دیگر از استراتژی‌های بازاریابی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است. خرده فروشان می‌توانند از قدرت شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و تبلیغ محصولات خود را از طریق رسانه‌هایی چون تلگرام، فیسبوک و اینستاگرام به گوش مردم برسانند.

اضافه می‌کنم که داشتن یک برند، آرم یا لوگوی منحصر به فرد و خلاقیت در بسته بندی و ارسال محصولات نیز در جلب اعتماد مشتریان به یک کسب و کار فروش محصول به صورت خرد، بسیار تاثیرگذار است.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت