بازاریابی با نظرات مشتریان

توسط | فروردین 22, 1400 | بازاریابی | 0 نظر

8 دقیقه

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده‌ی قریب به اکثریت جامعه از تلفن‌های هوشمند و فضای مجازی، تقاضای مردم برای خرید آنلاین نیز بسیار افزایش پیدا کرده است. افراد زیادی تجربه‌ی خرید آنلاین را داشته‌اند و کالاها و اجناس مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری نموده‌اند.

آیا می‌دانید که مردم قبل از خرید هر محصول، به چه فاکتوری بیش از همه توجه می‌کنند؟ بله درست حدس زدید. به نظرات کاربران دیگری که آن محصول را قبلا تهیه کرده‌اند. گرچه ممکن است نظرات برخی کاربران از دقت کافی برخوردار نبوده یا صادقانه و منصفانه نباشد، اما حقیقت این است که تاثیر بسیار زیادی بر نحوه‌ی عملکرد کاربر‌انی می‌گذارد که قصد دارند محصولی را از سایت خریداری کنند.

تصمیم‌گیری برای خرید کالا

بر اساس یک نظرسنجی معتبر که در سال 2014 انجام شد، 88 درصد از مصرف‌کنندگان کالا، به نظرات آنلاینی که در سایت گذاشته می‌شود، بهای خیلی زیادی می‌دهند و این در حالی‌ست که این کامنت‌ها از طرف افراد ناشناس نوشته شده است. در این نظر‌سنجی آمده است که 12 درصد از مردم به نظرات درج شده در سایت از سوی کاربران دیگر اهمیتی نمی‌دهند. در سال 1395 در یک نظرسنجی معتبر در کشور عزیزمان ایران مشخص شد که برای 5/18 درصد از خریداران ایرانی نظر سایر کاربران، مهم‌ترین عامل در خرید اینترنتی است.

تاثیر قرار دادن نظرات کاربران در وب‌سایت

درج کامنت مشتریان در وب‌سایت، تاثیر مثبتی بر رتبه‌ی کمپانی شما در موتور‌های جستجو دارد. در این مرحله شما به عنوان وب‌سایتی دیده می‌شوید که ارتباط بیشتر، توانایی بالاتر و شانس بیشتری برای قرارگرفتن در جستجوها دارد. این موتور‌های جستجو در واقع نظرات کاربر‌انی را فهرست‌بندی می‌کنند که با لحن معیار خریداران، بیشتر هماهنگ است. در نتیجه در جستجوی آن‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، بازاریابی با نظرات مشتریان تاثیر چشم‌گیری در بهبود کسب و کار شما دارد. هیچ‌چیز بهتر از این پدیده نیست که مشتریان بالفعل شما درباره‌ی خدمات و محصولات شما نظر داده و مشتریان بالقوه‌ی شما را به خرید ترغیب کنند. پس بهتر آن است که شما هم از معجزه‌ی این نوع بازاریابی بهره ببرید، چون نظرات کاربران می‌تواند در فروش محصول‌تان بسیار موثر باشد.

نتایج نظرسنجی مشتریان

نظرات کاربران شما می‌تواند یک برند را تخریب کرده یا آن را توسعه دهد؛ بنابراین شما می‌توانید مشتر‌یانی را که از شما راضی و خوشنود هستند، تشویق کنید تا نقطه نظرات خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و با این کار اعتماد سایر کاربران را به شما جلب کنند. خواندن یک نقد خوب و مفید و البته صادقانه، خیال مشتری را از میزان کیفیت خدمات شما و اعتبار محصول راحت می‌کند.

قرار دادن نظرات مثبت کمک خیلی زیادی به مردم در فهم میزان تاثیرگذاری محصولات شما می‌کند و از طرفی هم باعث افزایش ترافیک بر روی وب‌سایت شده و این موضوع بسیار عالی است؛ چرا که افراد برای خواندن نظرات چه در سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی وقت کافی صرف می‌کنند.

7 شگرد فوق العاده برای بازاریابی با نظر مشتریان

1. از نظرات مشتریان بالفعل در تشویق مشتریان بالقوه‌ی خود استفاده کنید

نظرات خریداران خود را با فونت برجسته و به صورت واضح نوشته و در وب‌سایت خود در معرض دید همگان قرار دهید. با این کار در واقع به مشتریان تازه وارد خود انگیزه می‌دهید، همچنین از مشتریان قدیمی خود اجازه گرفته و با افزودن اسم و عکس آن‌ها می‌توانید قابل اعتماد بودن نظرات مشتریان را دو چندان کنید. حتی می توانید لیستی از نظرات کاربران خود فراهم کنید یا وبلاگی جداگانه را به این کار اختصاص دهید. با این کار، اعتبار سایت شما دو چندان می‌شود و کمک شایانی هم به خریداران خود خواهید کرد.

2. انتقادات در مورد خود را بررسی کرده و سریعا به آن‌ها پاسخ دهید

نظرات مثبت و منفی کاربران خود را پذیرا باشید و در پاسخ‌گویی به انتقادات، با سیاست و زیرکی عمل کنید تا مخاطبان شما بفهمند که حتی در صورت انتقاد هم برای شما عزیز و ارزشمند هستند. یادتان باشد اگر انتقادها و نظرات منفی مشتریان را حذف کرده و فقط تعریف و تمجید کاربران را در سایت خود قرار دهید، اعتماد مخاطب شما سلب می‌شود.

3. پروسه‌ی نظرسنجی و نقد‌نویسی را برای کاربران خود تسهیل کنید

بهترین کار این است که فرم‌های نظرسنجی شامل سوالات کوتاه را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید تا مشتریان شما فرم‌ها را بدون هیچ‌گونه اکراه و اجباری فقط از روی رضایت پر کنند. این مدل نظرسنجی به کار شما احترام و اعتبار بیشتری می‌بخشد، همچنین می‌توانید از روش ایمیل مارکتینگ هم استفاده کنید، به این صورت که پس از هر خریدی که مشتریان شما انجام می‌دهند، به صورت اتوماتیک یک ایمیل در خصوص نظرات مشتریان برای آن‌ها ارسال نمایید. با این کار، این حس را به آن‌ها القاء می‌کنید که عزیز و با‌ارزش هستند. در مرحله‌ی نهایی می‌توان به نظرسنجی روی وب‌سایت یا صفحات شبکه‌های مجازی هم اشاره کرد.

4. مشتریان خود را به سفیری برای برند‌تان تبدیل کنید

امروزه که تولید محتوا در انواع صفحات اجتماعی و وب‌سایت‌ها داغ شده، شما هم می‌توانید در این عرصه خودی نشان دهید و به افرادی نیاز دارید که به شما کمک کنند تا دیده شوید. این افراد را می‌توانید از میان مشتریان خود انتخاب کرده و در واقع از دریچه‌ی نگاه آن‌ها به محصولات‌تان نگاه کنید.

5. در ایمیل‌هایی که پیشنهاد ویژه دارند، از نظرات مشتریان خود استفاده کنید

هر فرد روزانه ده‌ها ایمیل دریافت می‌کند و بخشی از وقت خود را صرف خواندن و بررسی آن‌ها می‌کند؛ بنابراین برای این‌که از بین تمام ایمیل‌ها، ایمیل شما توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده و نمایان شود باید با استفاده از گنجاندن نظرات مشتریان در ایمیل‌های حاوی پیشنهاد ویژه، آن‌ها را برای مشتریان، جذاب جلوه دهید تا به خریداری از محصولات شما تشویق و ترغیب شوند.

6. وب‌سایت‌های نقد و بررسی را به طور مرتب چک کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای اشتراک‌گذاری انتقادات و نظرسنجی‌ها، مشاهده‌ی وب‌سایت‌های نقد و بررسی است که در آن‌ها افراد درباره‌ی تجربیات خود از برند و کسب و‌کاری صحبت می‌کنند. شما نیز می‌توانید با ساختن یک حساب در این قبیل وب‌سایت‌ها برند خود را به همگان معرفی کنید. مخاطبان هم با یک سرچ ساده می توانند در مورد برند شما اطلاعات بگیرند.

7. نظرات و انتقادات مشتریان خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

از فضاهای بسیار محبوبی که کاربران می‌توانند در آن‌جا نظرات خود را در مورد مصرف یک کالا به اشتراک بگذارند می‌توان به فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین اشاره کرد. کاربران در این رسانه‌ها تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند تا فرآیند تصمیم‌گیری را برای دیگران راحت‌تر کنند، هم‌چنین اضافه کردن عکس یا ویدئو در کنار این نظرات، بر اعتبار برند شما بیش از پیش می‌افزاید.

سخن آخر: همیشه به خاطر داشته باشید که تاثیر کلام مشتریان شما خیلی بیشتر از تاثیر تبلیغات از زبان خودتان است. شما در واقع با قراردادن نظرسنجی در سایت، حس اعتماد واقعی را در مخاطبان خود ایجاد کرده و باعث می‌شوید تا آن‌ها تمایل بیشتری برای خرید از شما نشان دهند.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت