افزایش عملکرد در محل کار و ده راهکار کاربردی برای دستیابی به آن

توسط | آبان 9, 1401 | کسب و کار | 0 نظر

13 دقیقه

افراد شاغل به طور متوسط یک‌سوم از کل روز خود را مشغول کار و فعالیت بوده و با توجه به اینکه این ساعات مهم‌ترین بخش روز هستند؛ یعنی از صبح تا حدود عصر پس نقش بسیار مهمی در زندگی‌مان دارند.

ما اگر در جایی مشغول به کار باشیم و به‌عنوان یک نیروی کار برای کارفرما کار کنیم، در طول روز می‌بایست حدود ۸ ساعت در اختیار شغلمان باشیم؛ یعنی ۸ ساعت از عمر و وقت و انرژی‌مان که همگی از سرمایه‌های گران‌بهایی هستند را باید خرج کارمان کنیم.

اگر برای خودمان کار کنیم، کارآفرین باشیم یا شغل آزاد داشته باشیم که این ساعت کاری بیشتر هم خواهد شد و چه‌بسا زمان‌هایی از اوقات فراغتمان را نیز در برخواهد گرفت. بعضی مشاغل هستند که شما تنها در محیط کار به آنها می‌پردازید و زمانی که تایم کاری‌تان پایان یافت و به خانه رفتید، دیگر کاری به آن ندارید تا فردا. در کنار آن مشاغل دیگری هم هستند که ساعت مشخصی ندارند و تا پاسی از شب شما را بیدار نگه داشته و در اکثر اوقات شبانه‌روز فکر شما را به خود درگیر می‌کنند. معمولاً مشاغل آزاد و کارآفرینانه این‌گونه هستند.

هرچه باشد و شغل شما از هر نوعی که باشد، باید بتوانید بین کار و زندگی شخصی‌تان تعادل برقرار کنید. نه آن‌قدر کار کنید که وقتی برای دیگر جنبه‌های زندگی همچون خانواده، تفریح و استراحت نداشته باشید؛ و نه آن‌قدر بی‌خیال باشید که شغل خود را آسان و بی‌ارزش بپندارید و یا از زیر کار در بروید.

اهمیت داشتن شغل و فعالیت

اهمیت داشتن شغل و فعالیت 

اهمیت داشتن شغل و فعالیت

داشتن شغل، کار و فعالیت کردن آن‌چنان نقش مهمی در زندگی ما دارد که گاهی می‌تواند نقص و خلأ در دیگر جنبه‌های زندگی‌مان را جبران کند. مهم‌ترین دلیل اهمیت داشتن یک شغل، تلاش برای به‌دست‌آوردن روزی و کسب درآمد و پول است. بدون پول شما قادر به انجام هیچ کاری نیستید و بدون داشتن شغل، پولی به دست نمی‌آورید. همین دلیل کافی است تا از جا برخیزید و به تلاش روزانه بپردازید.

باید این را اضافه کنیم که کسب درآمد تنها دلیل اهمیت شغل نیست؛ با داشتن شغل و مشغول به کار بودن، اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد. درست متوجه شدید؛ بخش زیادی از اعتماد به نفس شما از شغلتان نشئت می‌گیرد. هر چه‌کارتان را بیشتر دوست داشته باشید، آن را باارزش بدانید و درآمدتان زیاد باشد، اعتماد به نفستان هم بیشتر خواهد شد و در کنار آن حس عزت‌نفس و خوددوستی‌تان هم بیشتر می‌شود.

وقتی می‌دانید کاری انجام می‌دهید که مفید است و ساعات روزتان را به شکل هدفمند می‌گذرانید، به خود می‌بالید و برای گذر عمرتان کمتر حسرت می‌خورید. داشتن شغل کمک می‌کند با انسان‌های زیادی آشنا شوید و روابط اجتماعی خود را بهبود بخشید، دامنه‌ی ارتباطتان را با آدم‌های دیگر گسترده کنید و با دوستان و همکاران جدید آشنا شوید. بخشی از وجود شما نیازمند ایجاد این ارتباط اجتماعی است و شما با شبکه‌سازی انگار به این نیاز پاسخ می‌دهید.

حال که به دلایل اهمیت داشتن یک شغل اشاره کردیم و شما دریافتید که این بخش از زندگی تا چه اندازه در کیفیت کل زندگی‌تان تأثیرگذار است، به موضوع اصلی این مقاله می‌پردازیم که چگونه عملکردمان را در محل کار افزایش دهیم. پس با ما همراه باشید.

عوامل افزایش عملکرد در محیط‌های کاری

عملکرد در محیط‌های کاری

۱- نسبت به شغلتان نگرش ذهنی مثبت داشته باشید.

حقیقت این است که شما بخش زیادی از ساعات روز خود را سرکار می‌گذرانید؛ پس مهم است که نسبت به شغلتان حس خوبی داشته باشید. سعی کنید در ذهن خود نگرش مثبت ایجاد کنید. نسبت به وقایع، افراد و فرایندها، دیدی خوش‌بینانه داشته باشید. البته لازمه‌ی این کار این است که شما در هر شغل دلخواهتان مشغول باشید و از کاری که می‌کنید لذت ببرید. داشتن حس خوب و روحیه مثبت و نگاه خوش‌بینانه، شما را در نظر دیگران نیز عزیز و محترم می‌کند. همکارانتان هم جذب این خصوصیات فوق‌العاده شما خواهند شد.

۲-کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های کاری که باید بلد باشید و در شغلتان پیاده کنید، مدیریت زمان است. ازآنجاکه زمان انجام هر پروژه یا کاری محدود است، پس بهتر است با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کردن به انجام کارها بپردازید تا بتوانید سر موعد مقرر پروژه‌هایتان را تحویل دهید.

در ابتدا کارهای فوری، مهم، باارزش و دارای محدودیت زمانی را انجام دهید. خیالتان که از بابت آنها راحت شد، به کارهای کم‌اهمیت‌تر بپردازید. حتماً کتاب “قورباغه را قورت بده” را مطالعه کرده‌اید. این کتاب به شما می‌آموزد که اول کارهای سخت، بزرگ و آنها که به انجامشان تمایلی ندارید را انجام دهید.

ساعات آغازین روز که انرژی زیادی دارید، بهترین زمان برای انجام کارهای سخت، مهم و باارزش است. به‌تدریج با گذر زمان و افزایش ساعت کاری، خستگی و فرسودگی شغلی به شما عارض می‌شود؛ در این ساعات بهتر است که کارهای کم‌اهمیت‌تر و غیر فوری را به انجام رسانید. اگر این تکنیک را پیاده کنید، هیچ‌وقت زمان کم نمی‌آورید.

۳- مهارت‌های مرتبط با شغلتان را بیاموزید و دانش‌اندوزی کنید.

هر چه میزان دانش و آگاهی شما نسبت به شغلتان و وظایفی که به شغلتان مربوط است بیشتر باشد، انجام آن کار برای شما راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود؛ به‌ویژه اگر به دنبال پیشرفت و ارتقای شغلی باشید باید با افزایش دانش و مهارت خود شایستگی و توانایی‌هایتان را نشان داده و خود را برای قرارگرفتن در موقعیت بهتر آماده کنید. در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید. اگر لازم است کار با نرم‌افزارهای جدید را بیاموزید، مطالعه کنید و کتاب بخوانید. به پادکست‌ها و فایل‌های صوتی مرتبط با کارتان گوش دهید، با افراد خبره و متخصص در زمینه کاری‌تان دوستی کنید و در کارها از آنها مشورت بگیرید.

۴- ویژگی‌های شخصیتی‌تان را بهبود دهید.

شما با هر تیپ شخصیتی که داشته باشید: درون‌گرا یا برون‌گرا و غیره، می‌توانید بازهم روی ویژگی‌های شخصیتی خود کار کنید و به نسخه بهتری از خودتان تبدیل شوید. بر نقاط مثبت شخصیتتان تمرکز کنید و روی آنها مانور دهید. مثلاً اگر ذهن خلاق و پویایی دارید، از این موهبت در محیط کاری خود هم بهره ببرید. با ارائه‌ی ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در شرکت، اشتیاق خود را نسبت به شغلتان نشان دهید.

نقاط ضعف و منفی شخصیتتان را بشناسید و آگاهانه نسبت به اصلاح آنها تلاش کنید. روی عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود کار کنید؛ اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، به دیگران اجازه‌ی تحقیر و توهین نسبت به خود را نمی‌دهید.

برای حرف‌های مدیر و همکارانتان گوش شنوا باشید. تحسین و تمجید دیگران را بپذیرید و شکسته‌نفسی نکنید. منظم و مرتب باشید؛ میز کارتان همچون ویترین یک فروشگاه است پس آن را مرتب و پاکیزه نگه دارید. مسئولیت‌پذیر باشید و وظایفتان را به نحو احسن به انجام رسانید. نسبت به‌صرف زمان خود خسیس باشید؛ به این معنی که زمان مفید خود را بیهوده تلف نکنید و آن را سر کارهای بی‌اهمیت و غیرفوری هدر ندهید. مدیریت زمان داشته باشید و سعی کنید پروژه‌ها را به‌موقع تحویل دهید. حتی هنگام ورود به محل کار و خروج از آن طبق تایم تعیین شده و مقررات شرکت عمل کنید تا فرد بی‌قانون و بی‌انضباطی تلقی نگردید. روی لحن و بیان خود کار کرده و سعی کنید در روابط‌عمومی‌تان نسبت به مدیر، همکاران و ارباب‌رجوع‌ها با صبر، آرامش و ادب صحبت نمایید.

یادتان باشد نحوه‌ی پوشش شما بخشی از شخصیتتان را آشکار می‌کند. در محل کار لباسی را انتخاب کنید که علاوه بر مناسب بودن جهت حضور در محیط‌های کاری، راحت هم باشد تا در ساعات طولانی اذیتتان نکند.

۵- روی کارتان متمرکز بوده و از عوامل حواس‌پرتی دوری کنید.

اگر در محیط کارتان عوامل یا افرادی وجود دارند که حواس شما را پرت کرده و تمرکزتان را به هم می‌زنند؛ سعی کنید مانع این کار شوید و راه‌حلی برایش پیدا کنید. مثلاً اگر سرو صدای بیرون و صدای ماشین‌ها اذیتتان می‌کند، پنجره را ببندید. اگر صدای حرکت عقربه‌های ساعت مزاحم تمرکزتان می‌شود، از ساعت‌های دیواری آرام گرد استفاده کنید. اگر همکاری دارید که مدام با شما صحبت کرده و وقت زیادی از شما می‌گیرد، از او عذرخواهی کرده و خواهش کنید که در زمان مناسب دیگری با شما گفتگو نماید.

نور اتاقتان را متناسب انتخاب کنید تا مزاحم دید چشمانتان نباشد. اگر دوست دارید مدام صفحه‌ی اینستاگرامتان را چک کنید و سرگرم دنیای مجازی شوید، برای آن‌ وقت مشخصی در نظر بگیرید و در تایم آزاد یا استراحت خود به آن بپردازید. در ساعت کاری گوشی خود را سایلنت کنید یا نوتیفیکیشن‌های آن را غیرفعال نمایید. خلاصه اگر عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید، بازدهی و عملکرد کاری بهترین خواهید داشت و بهترین استفاده را از وقت خود خواهید برد.

۶- چند کار مختلف را در یک‌زمان انجام ندهید.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید چند کار را هم‌زمان با هم انجام داده و همه را هم به‌درستی به سرانجام برسانید، در اشتباهید. تجربه نشان داده انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان باعث افت کیفیت آن کارها می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سعی کنید کارهای مهم و اولویت‌دار را در ابتدا انجام داده و سپس به سراغ کارهای کم‌اهمیت‌تر بروید. این‌گونه کمتر خطا و اشتباه می‌کنید.

۷- برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را یاد بگیرید.

ارتباط برقرار کردن با دیگران یک هنر است و واقعاً مهارت می‌طلبد. اینکه چطور بدون قضاوت به حرف‌های کسی گوش دهید، چگونه نظر و اعتقاد خود را بدون خجالت و رودربایستی بیان کنید. کجا و چگونه نسبت به شرایطی که نمی‌پسندید اعتراض کنید. چطور خشم، ناراحتی و عصبانیت خود را بدون پرخاش نشان دهید. چگونه با مدیر خود صحبت کنید، چگونه با همکارانتان دوستی کنید، چگونه با ارباب‌رجوع یا مشتری با صبر، آرامش و ادب برخورد کنید، چگونه به‌موقع نه بگویید، چگونه از دیگران کمک بخواهید. همه‌ی این‌ها مهارت‌های ارتباطی هستند که شما در تعامل با دیگران باید آنها را بلد باشید و اگر بلد نیستید می‌بایست یاد بگیرید.

۸- زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

بدن شما و حتی روح شما نیاز به استراحت دارد؛ پس هر زمان که احساس کردید خسته شده‌اید و دیگر توان ادامه دادن ندارید، به صدای بدنتان توجه کرده و کمی استراحت کنید. استراحت کردن حق شماست؛ این حق را از خود نگیرید تا دچار بیماری‌های جسمی و روحی نشوید.

گاه ذهن شما نیاز به استراحت دارد؛ گاهی هم اعضای بدن شما همچون چشمانتان دست‌ها و پاهای شما. پس صدای نیاز بدن خود را بشنوید و برای آرامش آن چند دقیقه هم که شده دست از کار بکشید.

۹- از ابزار و وسایل مناسب در محیط کار استفاده کنید.

سعی کنید در محیط کار خود از بهترین و مناسب‌ترین وسایل و ابزار ممکن استفاده کنید. هم ابزار مربوط به فناوری و لوازم الکترونیکی و هم ابزار و وسایلی همچون میز و صندلی، لوازم‌التحریر، لامپ و روشنایی اتاق و …

باور کنید استفاده از ابزار و لوازم مناسب عملکرد شما را در محیط کاری افزایش خواهد داد و سرعت انجام کارهایتان را بالاتر خواهد برد.

۱۰- با یک تیم حرفه‌ای کار کنید.

اگر این اجازه یا توانایی را دارید که اعضای تیم کاری و همکاران نزدیکتان را خودتان انتخاب کنید، از بهترین‌های این حرفه کمک بگیرید. کارکردن با یک تیم حرفه‌ای، آگاه، باتجربه و قدرتمند تأثیر بسیاری در عملکرد کاری شما و در عملکرد کل تیم خواهد گذاشت. در تیم‌های حرفه‌ای هر یک از اعضا کار خود را بلد است، وظایفش را می‌شناسد و مسئولیتش را به‌خوبی انجام می‌دهد. چنین تیمی به‌سرعت به سمت پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند و بهترین استفاده را از زمان خود خواهد برد.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت