بهینه‌سازی نرخ تبدیل و معرفی بهترین روش‌های آن

توسط | آذر 4, 1401 | بازاریابی | 0 نظر

15 دقیقه

یک کسب و کار در تمامی مراحل خود؛ از ایجاد تا حرکت در مسیر توسعه، با بهینه‌سازی نرخ تبدیل مواجه خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است شما اقدام  به ایجاد یک سایت کرده باشید و روزانه مخاطبان زیادی وارد سایت شما شوند؛ اما درآمد زیادی از این طریق نصیب شما نشود. در این زمان شما به سراغ بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌روید تا بتوانید از طریق مخاطبان سایت خود، سود کافی کسب کنید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست؟

سوالی که به وجود می‌آید، این است که بهینه‌سازی نرخ تبدیل به چه معناست؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به فرآیندی گفته می‌شود که مخاطبان از یک سایت و یا کسب و کار تجربه خوبی دارند و این تجربه خوب، آن‌ها را به مشتریان ثابت یک کسب و کار تبدیل می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان دائمی، بسیار بالا می‌باشد. نکته دیگر این است که نرخ تبدیل معادل با نرخ بازگشت سرمایه صاحبان کسب و کار است. به عبارت دیگر زمانی که شما برای جذب کاربران مبلغی را هزینه می‌کنید، پس از گذشت مدت زمانی که کاربران از سایت و یا کسب و کار شما خرید می‌کنند، هزینه‌ای که برای جذب آن‌ها صرف کرده‌اید، بازگردانده می‌شود. این موضوع نشان دهنده ارتباط مستقیم میان نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه صاحبان کسب و کار می‌باشد.

به منظور اندازه‌گیری نرخ تبدیل می‌توان از روش‌های گوناگونی استفاده کرد. در هر کدام از این روش‌ها یک معیار مد نظر قرار گرفته می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به نوع معیار خود، به اندازه‌گیری نرخ بهینه‌سازی تبدیل بپردازند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نرخ تبدیل در هر کدام از وبسایت‌ها منحصر به فرد است و هر کسب و کار از نرخ بهینه‌سازی متفاوتی نسبت به کسب و کار دیگر برخوردار می‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان این نرخ‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. یکی دیگر از مواردی که باید همواره مدنظر قرار دهید، این است که بهینه‌سازی نرخ تبدیل معادل سئو نمی‌باشد.

تفاوت سئو و  بهینه‌سازی نرخ تبدیل

تفاوت سئو و  بهینه‌سازی نرخ تبدیل

سئو و  بهینه‌سازی نرخ تبدیل

در واقع سئو به معنای بهینه‌سازی کردن موتورهای جستجو می‌باشد و تاکید آن به روی آن دسته از عوامل است که در افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال سئو بر مواردی همچون اصلاح نقشه سایت، رفع لینک‌های شکسته، طراحی منوی کاربری و… تاکید می‌کند.

اگرچه نرخ تبدیل زمانی بی‌ارتباط با این دسته از موارد نمی‌باشد اما نمی‌توان صرفاً به این خاطر بهینه‌سازی را معادل سئو دانست. در واقع بهینه‌سازی نرخ تبدیل به این معنا است که شما با استفاده از راهکارهای موثر از ترافیک ایجاد شده در وبسایت خود نهایت استفاده را داشته باشید و همچنین با بررسی بازخوردهای مخاطبان از میزان موفقیت کار خود مطلع شوید.

روش‌های مختلف اندازه‌گیری نرخ تبدیل

همان‌طور که در توضیحات پیشین بیان کردیم، برای اندازه‌گیری نرخ تبدیل روش‌های گوناگونی وجود دارد. اما توصیه می‌شود که شما ابتدا اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید و سپس بهترین روش ممکن برای بهینه سازی نرخ تبدیل را به کار بگیرید.

  1. اولین کاری که برای بهینه سازی نرخ تبدیل خود باید انجام دهید این است که مشکلات موجود را شناسایی کرده و همچنین راه حل‌های برطرف کردن این مشکلات را نیز مشخص کنید.
  2.  در مرحله بعدی باید به ایجاد برنامه‌ای بپردازید که توانایی شناسایی عوامل مخرب نرخ تبدیل را داشته باشد و سپس این عوامل را از بین ببرید.
  3.  در مرحله سوم آمار سایت خود را با آمار قبلی مقایسه می کنید. علت انجام این کار این است که بتوانید متوجه تغییر نرخ سایت خود شوید.

برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل چه اقداماتی باید انجام داد؟

ممکن است است این سوال برای شما به وجود بیاید که برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود چه اقداماتی باید انجام داد؟

 ۱) مجموعه نرخ تبدیل سایت خود را جمع آوری کنید.

توجه داشته باشید چنانچه از نرخ تبدیل سایت خود اطلاعات لازم را در اختیار نداشته باشید، امکان بهینه‌سازی سایت برای شما وجود ندارد. در واقع مجموعه نرخ تبدیل سایت به تعداد افرادی گفته می‌شود که اهداف مورد نظر شما را پیاده کرده‌اند. به عنوان مثال در وب سایت شما از کاربران خواسته می‌شود که در خبرنامه سایت عضو شوند. بنابراین مجموعه نرخ تبدیل شما شامل آن دسته از افرادی می‌شود که عضو خبرنامه سایت شده‌اند.

۲) نرخ تبدیل سایت خود را محاسبه کنید.

برای انجام این کار باید تعداد کل مشتریان هدف خود را به روی کل بینندگان سایت تقسیم کنید و پس از آن با توجه به عددی که نرخ تبدیل سایت به شما نشان می‌دهد، می‌توانید راهکارهای مناسب برای بهبود این نرخ را پیدا کنید.

بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

در ادامه با ما همراه باشید تا با بعضی از بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، آشنایی پیدا کنید.

بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

پرسش از مخاطبان

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده می‌شود، پرسش از مخاطبان است. برای انجام این کار ابتدا یک پرسشنامه کامل تهیه کنید و پس از آن از طریق نشانی ایمیل برای مخاطبان خود ارسال کنید. البته شما می‌توانید این کار را از طریق دوستان و اطرافیان خود نیز انجام دهید.

 استفاده از تحلیل ui.ux

مورد بعدی استفاده از تحلیل ui.ux می‌باشد. توجه داشته باشید که بهینه‌سازی نرخ تبدیل به میزان زیادی از رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری تاثیر می‌پذیرد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که گاهی اوقات از جایگاه مدیر سایت و یا مدیر بازاریابی خارج شوید و تلاش کنید مانند کاربران عادی وارد سایت شوید و به شناسایی ایرادهای موجود در وب سایت خود بپردازید.

به عنوان مثال آیا کاربران می‌توانند به راحتی به منوی سایت دسترسی پیدا کنند؟ آیا این امکان برای کاربران وجود دارد که به راحتی به پشتیبانی دسترسی پیدا کنند؟

تهیه نقشه گرمایشی

سومین راهکاری که می‌توان برای افزایش نرخ بهینه سازی تبدیل از آن استفاده کرد، تهیه نقشه گرمایشی می‌باشد. این نقشه به نوعی از تصویرسازی اطلاعاتی گفته می‌شود که توانایی نشان دادن میزان فعالیت کاربران در هر کدام از قسمت‌های سایت را دارد. با استفاده از این نقشه می‌توانید متوجه شوید که کدام قسمت از سایت دارای مشکل می‌باشد و کاربران هنگام استفاده از آن با مشکل مواجه می‌شوند.

تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان در بالا بردن میزان مشارکت کاربران از آن استفاده کرد، تولید محتوا می‌باشد. این روش همچنین یکی از ساده‌ترین روش‌ها است که با استفاده از آن می‌توان یک محتوای سرگرم کننده و مفید را برای مخاطبان ایجاد کرد.

 ظاهر جذاب برای سایت

یکی از بدیهی‌ترین روش‌هایی که در افزایش نرخ بهینه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ظاهر جذاب سایت‌ها می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید چنانچه یک سایت و محتوای آن به صورت چشم‌نواز به مخاطب ارائه شوند، می‌توانند باعث جلب توجه مخاطب شود. علاوه بر این، استفاده از رنگ‌های زیبا نیز تاثیر بسیار زیادی در جلب مخاطبان دارد. به عنوان مثال به شرکت‌های خدماتی توصیه می‌شود که با توجه به نوع کسب و کار خود از رنگ آبی استفاده کنند و یا رستوران‌ها می‌توانند از رنگ‌های تند همچون قرمز استفاده کنند.

 اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

راهکار دیگری که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند می‌باشد.

توجه داشته باشید چنانچه شما مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید، می‌توانید یک برنامه تبلیغاتی مناسب برای آن‌ها ایجاد و از این طریق به راحتی نرخ بهینه‌سازی سایت خود را افزایش دهید.

 استفاده از پاپ آپ

راهکار دیگر این است که از پاپ آپ استفاده کنید. بسیاری از کاربران از تبلیغات فرستاده شده پاپ آپ گریزان می‌باشند. با این وجود این نوع از تبلیغات توانسته‌اند که در بالا بردن میزان بازدید سایت‌ها و همچنین افزایش نرخ تبدیل آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشند.

با استفاده از ابزارهای مختلف پاپ آپ این امکان برای شما وجود دارد که محتوای تبلیغاتی خود را در زمان‌های مختلف به کاربران نشان دهید و سرانجام کاربر را به سمت صفحه مورد نظر خود هدایت کنید.

استفاده از دکمه فراخوان

آخرین راهکاری که برای افزایش نرخ تبدیل بیان می‌شود، استفاده از دکمه فراخوان می‌باشد. دکمه فراخوان به گزینه‌ای گفته می‌شود که هدف نهایی وب سایت‌ها از تبلیغ را به کاربران می‌گوید. توجه داشته باشید چنانچه هدف نهایی شما به صورت متنوع و جذاب به مخاطب ارائه شود، می‌تواند توجه او را جلب کند و نرخ بهینه‌سازی را افزایش دهد.

 

انواع بهینه‌سازی نرخ تبدیل

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با انواع بهینه‌سازی نرخ تبدیل آشنایی پیدا کنید.

  •  سرنخ‌ها
  • ثبت نام ایمیل
  • خریدها
  • تکمیل فرم‌ها

با وجود اینکه بهینه‌سازی تبدیل دارای نوع‌های مختلفی است و هر کدام از آن‌ها تکنیک‌های مخصوص خود را دارند، می‌توانیم با قرار دادن انواع مختلف آن در دو دسته، توصیف بهتری از آن‌ها ارائه دهیم.

تبدیل کلان

اولین مورد تبدیل کلان می‌باشد. منظور از تبدیل کلان این است که کاربر وبسایت یک معامله خرید را انجام می‌دهد و این معامله نشان دهنده هدف اصلی صاحب وب سایت و یا یک صفحه خاص می‌باشد.

نمونه‌های تبدیل کلان

حال با ما همراه باشید تا با نمونه‌های تبدیل کلان و نمونه‌های تبدیل خود آشنایی پیدا کنید:

  • خرید اشتراک پولی
  • تکمیل سفارش وب سایت کسب و کار الکترونیک
  • پر کردن فرم نقل قول
  • درخواست نسخه نمایشی (مدل SaaS)

تبدیل خرد

مورد دوم تبدیل خرد می‌باشد که بیانگر یک فعالیت کامل همچون ثبت نام در خبرنامه ایمیل است.

نمونه‌های تبدیل خرد
  • ثبت نام برای خبرنامه
  • افزودن به لیست خواسته‌ها
  • ایجاد یک حساب کاربری
  • تماشای یک ویدیو

چگونه می‌توان با استفاده از تبدیل به افزایش درآمد رسید؟

چگونه می‌توان با استفاده از تبدیل به افزایش درآمد رسید؟

چگونه می‌توان با استفاده از تبدیل به افزایش درآمد رسید؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید، این است که چگونه می‌توان با استفاده از تبدیل به افزایش درآمد رسید؟ توجه داشته باشید که با داشتن نرخ تبدیل خوب همیشه این امکان وجود ندارد که به افزایش درآمد نیز دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل ضرورت دارد درباره عوامل مختلفی که در ارزیابی هدف اصلی تبدیل شما تاثیرگذار هستند، بررسی‌های لازم را انجام دهید. به همین دلیل به بیان چند عامل می‌پردازیم که در زمان بررسی نرخ تبدیل باید مورد توجه قرار بگیرند.

جذب اعتماد مخاطب

اولین موردی که باید به آن توجه کنید، این است که آیا شما دارای یک برند قدرتمند هستید یا نه؟

هر چقدر میزان اعتماد مشتریان به برند شما بیشتر باشد، امکان تبدیل علاقه آن‌ها به خرید افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل چنانچه شما دارای بهترین صفحات در وب سایت خود باشید اما از اعتماد مردم برخوردار نباشید، امکان جذب کافی ندارید.

 بهره‌مندی از خدمات خود

مورد دومی که باید به آن توجه کنید، این است که آیا شما از ارزش خدمات خود کم می‌کنید یا نه؟

به عنوان مثال ممکن است شما یک نسخه آزمایشی و یا یک محصول خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید. اما باید قبل از آن برنامه‌ای برای بهره‌مندی از این کار خود داشته باشید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اگر پیشنهاد شما از ارزش کمتری نسبت به قیمت اصلی برخوردار باشد، نرخ تبدیل سایت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

انتقال پیام

سومین مورد این است که آیا پیام شما منطقی می‌باشد و یا خیر؟

توجه داشته باشید که ممکن است محصولات و پیشنهادات شما از ارزش بسیار بالایی برخوردار باشند، اما چنانچه شما نتوانید این ارزش را در قالب پیام به مخاطب منتقل کنید‌، از اهمیت آن کاسته می‌شود. به همین دلیل شما باید در زمان ارائه پیشنهاد به مشتری ارزش کالای خود را به صورت منطقی بیان کنید.

 

اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل

با توجه به موارد بیان شده اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل برای شما مشخص می‌شود. با استفاده از نرخ تبدیل است که امکان بهبود تجربه کاربران سایت و همچنین افزایش کیفیت یک سایت فراهم می‌شود. توصیه می‌شود که به منظور رسیدن به این هدف به صورت مداوم به آزمایش وبسایت خود بپردازید و گاهی اوقات از دید کاربر به وب‌سایت خود نگاه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید نوع زبان و نوع پیام رسانی مناسب برای مخاطبان خود را شناسایی کنید و در واقع بهترین عملکرد را داشته باشید. با استفاده مناسب از بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌توان بدون نیاز به هیچگونه افزایش هزینه بازاریابی و یا انجام تبلیغات، مقیاس کسب و کار را افزایش داد و از نظر تعداد مشتری به رشد زیادی رسید.

نتیجه گیری

بهینه‌سازی نرخ تبدیل در سال ۲۰۲۱ میلادی از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید با استفاده از آن و در زمان  نه چندان زیادی بازدهی خود را به بیشترین میزان ممکن برسانید؛ بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌باشد. البته ممکن است که این فرآیند کمی طول بکشد. اما توجه داشته باشید که با استفاده از داده‌های مشتریان می‌توان برای بهبود دیدگاه آنان اقدامات لازم را انجام داد و به هدف خود رسید.

نکته پایانی که باید همواره به خاطر داشته باشید، این است که بهینه‌سازی نرخ تبدیل به آن راحتی که ممکن است در خاطر شما باشد، نیست و هر وب سایت برای مرتب سازی داده‌های خود و همچنین فرمول‌بندی آن‌ها باید دقت فراوانی صرف کند. اما با انجام دقیق این کار می‌تواند به موفقیت برسد.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت