انکر‌تکست چیست؟

توسط | مرداد 7, 1400 | آموزش سئو | 2 نظرات

12 دقیقه

شاید نیمی از وقت و زمان گران‌بهای ما انسان‌های مدرن به سرچ و تحقیق در اینترنت می‌گذرد. همواره موضوعی ذهن‌مان ما را مشغول نگه می‌دارد که به دنبال معنی و مفهوم آن در موتور‌های جستجو می‌گردیم و دوست داریم هر چه سریع‌تر پاسخ سوال خود را پیدا کنیم. اگر شما فردی هستید که دائم  با اینترنت در ارتباط بوده و همواره در حال یافتن مطالب و محتوای جدید هستید، قطعا یا یک کاربر معمولی و یا یک وب‌مستر حرفه‌ای می‌باشید. در هر دو صورت فرقی نمی‌کند چون اصل کار شما جستجو است. جستجو هم به دلایل مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن رفع مشکل شماست. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شما روی کدام یک از لینک های جستجو کلیک می‌کنید و از کجا می‌دانید جواب سوال‌تان را می‌توانید در آن لینک پیدا کنید؟ آن چه که به شما می‌گوید باید روی کدام یک از نتایج جستجو کلیک کنید، در واقع همان انکر‌تکست شماست. یعنی متنی که رنگی متفاوت با بقیه متن‌ها دارد و شما روی آن کلیک می‌کنید. توجه داشته باشید که استفاده درست و صحیح از انکر‌تکست و انتخاب کلمات و جملات مناسب برای آن تاثیر شگرفی بر وضعیت سئو‌ی شما خواهد گذاشت. پس این پروسه را کم اهمیت نپندارید.

انکر‌تست چیست؟

کاراکتر‌ها و کلمات موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند را انکر‌تکست می‌گویند. در واقع انکر‌تکست قسمتی از یک لینک می‌باشد که کاربر آن را مشاهده کرده و روی آن کلیک می‌کند. به بیان ساده و مختصر می‌توان گفت: انکر‌تکست قسمت قابل کلیک در نتایج جستجوی اینترنتی است. انکر‌تکست در بیشتر موتور‌های جستجو و مرورگر‌ها به رنگ آبی یا با خطی زیر آن دیده می‌شود. شاید فکر کنید که این واژه فقط مخصوص صفحات نتایج جستجو است در حالی که این طور نیست و به طور کلی به هر متن قابل کلیک که شما را به صفحه‌ی دیگری هدایت می‌کند، انکر‌تکست گفته می‌شود.

داستان نام‌گذاری انکر‌تکست: شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام‌گذاری این واژه بر چه اساسی صورت گرفته است و این کلمه متشکل از چه واژه هایی است.

کلمه‌ی انکر تکست از دو بخش تشکیل شده است. کلمه‌ی   anchorبه معنی لنگر کشتی و کلمه‌ی text به معنی متن. اما نکته‌ی مهم اینجاست که کلمه‌ی انکر به جز لنگر کشتی به معنی پر‌زنت یا معرفی کردن هم هست و غیر از آن به مجریان برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی هم اشاره دارد.

انکر‌تکست نامی است که وب‌سایت مورد نظر را در یک جمله به مخاطب یا کاربر معرفی می‌کند و دقیقا کارش مثل لنگر کشتی می‌ماند یعنی کار وصل کردن و محکم‌کردن ارتباط بین وب‌سایت و کاربر را انجام می‌دهد. داستان نام گذاری لنگر به این دلیل است که این وسیله قادر است در سخت‌ترین شرایط بحرانی مثلا در طوفان  دریا، یک کشتی را سرپا نگه دارد. در سال‌های بسیار دور،  وقتی مسیحیان تحت تسلط رومی‌ها بودند از لنگر برای بیان اعتراضات خود به سلطه‌ی رومیان استفاده می‌کردند. لنگر در واقع نمادی بود برای این اعتراضات که شبیه صلیب هم خم شده است. همین داستان، لنگر را به نمادی از قدرت تبدیل کرد که در شرایط سخت و بحرانی به کمک بشر می‌آید.

انواع انکر‌تکست: انکر‌تکست‌ها بسته به اینکه چه عباراتی در آن‌ها استفاده شده، انواع مختلفی پیدا می‌کنند که هر کدام هم نقاط ضعف و قوت مخصوص به خودشان را دارند. این که کدام نوع برای شما مناسب‌تر و بهتر است، به این موضوع بستگی دارد که لینک خود را کجا قرار داده‌اید و قصد دارید با آن چه کنید. در این مقاله اشاره‌ای کوتاه و مختصر به اشکال گوناگون انکر‌تکست خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

  • انطباق دقیق (Exact Match):: متن ما ممکن است دقیقا عنوان صفحه‌ی هدف یا کلید واژه‌ی کانونی آن صفحه باشد. مثلا: در یک سایت آموزش آشپزی عبارت سالاد سزار می‌تواند ما را به صفحه‌ای هدایت کند که درباره تهیه‌ی این نوع سالاد توضیح داده است.
  • انطباق نصفه و نیمه (Partial Match): بعضی اوقات انکر تکست ما کلید واژه‌ی مورد نظر را به همراه تغیییراتی در خودش دارد. مثلا در همان سایت آشپزی تهیه‌ی سالاد سزار به سریع‌ترین روش می‌تواند نمونه‌ای از این انطباق نصفه و نیمه باشد.
  • برند شده (Branded):: اگر اولویت شما معرفی شرکت یا سایت‌تان است، می‌توانید در قسمت انکر تکست اسم برند یا شرکت خود را قرار دهید و بسته به نیاز، کاربر را به صفحه‌ای خاص از سایت‌تان هدایت کنید. مثلا از نام رستوران‌تان استفاده کنید (سالاد سزار با رزیل) و اگر مایل بودید متن را به همان صفحه‌ی آموزش درست‌کردن سالاد سزار لینک کنید.
  • بدون عنوان (Naked Link):: در این نوع انکر‌تکست از خود لینک به عنوان ارتباط‌دهنده استفاده می‌شود تا آدرس وب‌سایت در ذهن مخاطب ماندگار شود. عبارت academy نمونه‌ای از یک انکر تکست بدون عنوان است.
  • نامشخص و عمومی (Generic): این نوع انکر‌تکست هیچ ربطی به عناوین بالا ندارد و می‌تواند یک متن کلی و خیلی ساده باشد مثل: اینجا کلیک کنید.
  • استفاده از تصویر (Image Links): یادتان باشد که موقع استفاده از عکس‌ها و تصاویر، متن جایگزین آن‌ها را نیز با دقت و حساست انتخاب کنید چون که مرورگر‌ها در صورت لود نشدن تصاویر، متن جایگزین تصویر را به شکل یک انکر تکست نشان می‌دهند.

اهمیت انکر‌تکست در سئو‌:  از آن‌جایی که هدف موتور‌های جستجو این است که مناسب‌ترین و مرتبط ترین نتایج را در اختیار کاربران خود قرار دهد؛ بنابراین استفاده از انکر‌تکست برای بهتر شدن شما بسیار کارساز و مفید خواهد بود. حتما می‌دانید که انکر‌تکست‌ها با صفحات لند‌ینگ ارتباط مستقیم دارند و وقتی از آن‌ها استفاده می‌شود از چشم الگوریتم‌های گو‌گل دور نمی‌ماند. از طرف دیگر شما می‌توانید کاربر را با استفاده از انکر‌تسکت به صفحات داخلی سایت هدایت کنید. این کار ترافیک شما را بالا برده و باعث می‌شود بار دیگر مورد توجه گو‌گل قرار بگیرید.

چگونه می‌توان انکر‌تکست‌های عالی نوشت؟

جواب این سوال بسیار ساده است و به پیچیدگی و انجام کارهای عجیب و غریب نیازی ندارد. تنها کاری که لازم است بکنید این است که به طور خلاصه و مشخص به سراغ اصل مطلب بروید. فراموش نکنید که قرار است وب‌سایت شما برای مخاطب ارزش‌آفرینی کند و انکر‌تکست هم ابزار‌ی اساسی برای نشان دادن این ارزش به کاربر است. لطفا طبیعی رفتار کرده و کلید واژه‌های‌تان را با جملات سخت و گاهی نا‌مربوط به موضوع اصلی ترکیب نکنید. توصیه‌ی ما این است که در انکر‌تکست خود از جملات کامل استفاده نکنید هرچه انکر‌تکست شما ساده‌تر و گویا‌تر باشد، بهتر و زیباتر است. شاید بیشتر مایل باشید بدانید انکر‌تکست‌های منطبق با اصول سئو چگونه هستند؟ آن‌ها چهار ویژگی دارند:

1) مشخص و ساده هستند: هنوز فرمول واضح و مشخصی برای تعداد کاراکتر‌های استاندارد جهت نوشتن یک انکر‌تکست وجود ندارد اما بهتر آن است که عبارت‌ها را تا حد ممکن کوتاه کنید و هنگام نوشتن این نکته دو نکته را مد نظر قرار دهید.

  1. صفحه‌ی هدف باید به صادقانه‌ترین شکل ممکن توصیف شود.
  2. کاربران تشویق شوند تا روی لینک مورد نظر کلیک کنند.

2) با لینک هدف مرتبط هستند: موتور‌های جستجو از ابتدای ظهور‌شان تا‌کنون، هوشمند‌تر از قبل شده‌اند و راه‌هایی یافته‌اند تا میزان ارتباط انکر‌تکست‌ها و محتوای صفحات را درک کنند. اگر مرور‌گر تشخیص بدهد که ارتباط خوبی بین انکر‌تکست و صفحه‌ی مورد نظر شما فراهم است، بنابراین هم صفحه‌ی لینک دهنده و هم صفحه‌ی لینک گیرنده شانس زیادی در جستجوی موضوع مورد نظر خواهند داشت.

گذشته از این موضوع کار وب‌سایت هم بسیار حائز اهمیت است. مثلا اگر وب‌سایت یک کافی‌شاپ مطالب و محتوایی داشته باشد که در آن لینک آموزش درست کردن قهوه به چشم می خورد، از نظر گو‌گل وضعیت بهتری خواهد داشت تا اینکه لینک‌هایی داشته باشد که مردم را به سمت سایت‌های جانور‌ شناسی هدایت کند.

3) چگالی کلید واژه‌های آن‌ها کم است: بعد از آخرین آپد‌یت پنگو‌ئن گو‌گل با دقت و ریز بینی زیادی نسبت به قبل در انکر‌تکست‌ها به دنبال کلید واژه می‌گردد. مثلا اگر داخل مطالب سایتی لینک‌های فراوانی با انکر‌تکست یکسان وجود داشته باشد، گو‌گل ممکن است به این موضوع مشکوک شود که این لینک‌ها واقعی نبوده و تنها به هدف فریب‌ کاربران سایت ایجاد شده است. یادتان باشد وجود لینک‌های داخلی برای سایت شما خوب است اما متن انکر‌تکست‌هایتان باید طبیعی و در عین حال متفاوت باشد تا از طرف گو‌گل به عنوان اسپم در نظر گرفته نشود.

4) از نوع نامشخص نیستند: به طور خلاصه می‌توان گفت محتوای لینک‌ها باید همان چیزی باشد که در انکر‌تکست‌های آن نوشته شده است و هرکاری که شما را از این مسیر دور می‌کند، به ضرر شما تمام خواهد شد. کارهایی مثل:

1) استفاده‌ی بیش از حد از کلید واژه‌های متفاوت

2) استفاده‌ی اسپم گونه از لینک‌ها

3) استفاده از عبارات فریب‌کارانه و دروغین برای کشاندن کاربران به سوی لینک مثل: عکس‌های خصوصی همسر ….

4) استفاده از انکر‌تکست‌های نامشخص مثل: اینجا کلیک کنید.

5) دست‌کاری کد‌های HTML  و CSS و تغییر رنگ یا برداشتن خط زیر انکرتکست‌ها (تا کاربران آن‌ها را به صورت لینک نبینند) چون این‌کار باعث خواهد شد لینک‌های شما کارایی لازم را نداشته باشد و بدتر ازآن گوگل هم آن را خطرناک یا غیر‌طبیعی تشخیص دهد. فراموش نکنید که الگوریتم پنگوئن غیرطبیعی بودن لینک‌ها را تشخیص می‌دهد و در صورت تشخیص آن، سایت شما از طرف گوگل جریمه می‌شود.

نتیجه گیری: همان‌طور که گفته شد، انکر‌تکست‌ها فاکتور خیلی مهمی در سئو‌ی سایت شما به شمار می‌روند. کلمات لنگر به کمک گو‌گل می‌آیند تا سایت‌های متقلب و جعلی را از سایت‌های دیگر تمیز و تشخیص بدهند. انکر‌تکست همچنین به خواننده تفهیم می‌کند که در کجا می‌تواند اطلاعات بیشتری درمورد کلمه‌ی مورد نظرش بیاید. بنابراین سعی کنید از این کلمات به شکلی صحیح استفاده کنید تا خدشه‌ای به سلامت وب‌سایت شما وارد نشود. صادق‎بودن با مخاطب و داشتن صداقت و وجدان کاری امری بسیار مهم است. این موضوع در بحث سئو هم مطرح می‌شود. امروزه و با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی موتور‌های ‌جستجو و به خصوص گو‌گل بسیار هوشمند‌تر از آن شده‌اند که فریب روش‌های فریبکار‌انه و به اصطلاح گفتنی سئوی‌کلاه سیاه را بخورند؛ بنابراین در فرآیند ساخت سایت و تولید متن و محتوا برای آن توصیه‌ی ما این است که همواره از روش‌های استاندارد استفاده کنید و برای ارتقاء سایت خود در صفحات جستجو بر روی کیفیت محتوا و همچنین طراحی کاربردی تکیه داشته باشید.

2 دیدگاه ها

  1. kamani

    بابا این طرح صیانت دیگه چه فیلمی هست تا دیدین مردم یکم از فضای مجازی دارن کسب درآمد میکنن جلوش رو گرفتن آقای مسئول محترم الان مردم برای لوله بازکنی هم اینترنتی درخواست میدن بعد شما به فکر مسدود کردنش هستی ؟ دوست دارین برگریدم به زمان قدیم و برای همه چی مثل لوله بازکنی برچسب درست کنیم و به درو دیوار بزنیم اینجوری بهتر هم هست 🙁

    پاسخ
    • گروه تحریریه 5درصدی‌ها

      در غلط و ظالمانه بودن این طرح، هیچ شکی نیست.
      اما در کل، شبکه‌های اجتماعی، محیط مناسبی برای ایجاد کسب و کار نیستن، فقط میتونن یه بال کمکی باشن

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام، نیاز به راهنمایی دارید؟
×
اگه قصد مهاجرت داری، قبلش حتماً یه سر به این سایت بزن!
مشاهده‌ی سایت